Ook Benetton aan de guerilla

Na merken als Comme des Carçons en Levi's heeft nu ook Benetton een guerillastore, of tijdelijke winkel, geopend. De winkel, aan de Corso Vittorio Emanuele in Milaan, is volledig gewijd aan moeders en kinderen en zal slechts twee maanden open zijn. Op een vloeroppervlak van maar liefst 1500 vierkante meter worden nieuwe concepten gepresenteerd en is een exclusieve preview van de aankomende wintercollectie te zien. Nieuw is onder andere het System concept (voor interieur in kinderkamers). Zo kan er een bezoek aan een kinderkapper worden gebracht, is er een personal shopper aanwezig die de moeders op weg kan helpen en kan met behulp van een test de stijl en look van de kinders gedefinieerd worden. Uiteraard met bewegwijzering naar de bijpassende kleding. “Het doel van de tijdelijke winkel was de nieuwe concepten te introduceren,” aldus een persvoorlichter van Benetton. “Een tijdelijke winkel openen is ook een manier van communicatie. Op die manier hopen we aandacht te krijgen voor System.”

Nog voor de einde van het jaar zal deze tijdelijke winkel een permanente lokatie krijgen. Ook in Milaan. Uiteindelijk zullen alle winkels van het Italiaanse merk die de kindercollecties verkopen het System concept adopteren. Benetton maakte vorige week bekend uit te gaan breiden in Mexico. De bedoeling is dat in 2010 250 nieuwe verkooppunten gerealiseerd zullen zijn in het land in Midden-Amerika.

www.benettongroup.com
10 juni 2008

 

Benetton Q1 beter dan vorig jaar

Deze week maakte de directie van Benetton bekend dat het Italiaanse concern het in het eerste kwartaal van 2008 beter heeft gedaan dan in hetzelfde kwartaal van 2007. De omzet van het bedrijf kwam in het eerste kwartaal van dit jaar op €465 miljoen uit, tegen €450 miljoen in dezelfde periode vorig jaar (een stijging van 3,4 procent). De netto winst was €29 miljoen. Dit was €27 miljoen in het jaar hiervoor (+8,6 procent).

De omzetresultaten kwamen overeen met de voorspelling die het bedrijf eerder over dit jaar had gedaan. Als redenen voor de toename van de omzet werden de nieuwe leverschema's voor de lente- en zomercollecties, de verandering van groothandels naar retail en de waarde van de euro in relatie tot andere grote munteenheden genoemd.

Volgens de verklaring heeft de nieuwe strategie (het benadrukken van de productcategorieën) met betrekking tot United Colors of Benetton Adult het bedrijf ook geen windeieren gelegd; de verkoop van shirts is in een periode van twee seizoenen met maar liefst 40 procent toegenomen. Ook Sisley Young scoorde goed; het merk realiseerde een groei van maar liefst 50 procent ten opzichte van 2007.

Wat betreft de afzetmarkt bleek thuisland Italië gestegen verkopen te tonen. Dit werd met name beïnvloed door de nieuwe leverdata van de collecties. De vijf voorrangsmarkten van het bedrijf, India, Turkije, de voormalige Sovjet Unie, Centraal- en Zuid- Amerika en China, presteerden in lijn met de verwachtingen. In al gevestigde markten was de groei ook in lijn met de verwachtingen; significant groeide het bedrijf in Frankrijk. Griekenland en het Verenigd Koninkrijk.

www.benetton.com
15 mei 2008

 

Benetton maakt cijfers 2007 waar

De voorlopige jaarcijfers van het jaar 2007 waarmee Italiaans modemerk Benetton in februari naar buiten kwam, blijken in overeenstemming met de uiteindelijke resultaten van het concern. Woensdag maakte Benetton de definitieve cijfers bekend. Dat betekent dat het bedrijf in het jaar 2007 een winst heeft geboekt van 16 procent, oftwel €145 miljoen. De omzet steeg met 9 procent tot €2,1 miljoen. In 2006 was de omzet €1,9 miljoen. Voor het jaar 2008 verwacht het bedrijf een verdere stijging van verkoopcijfers van 6 tot 8 procent.

United Col ors of Benetton groeide met 9 procent dankzij een uitbreiding van de collecties, met in het bijzonder de herenlijn die voor 20 procent van de totale verkopen zorgde. Ook het kinderkledingsegment zorgde voor een enorme groei; maar liefst 15 procent van de groei is te danken aan de herlancering van United Col ors of Benetton Children.

www.benetton.com
20 maart 2008

 

Benetton behaalt 16% winst in 2007

Het Italiaanse Benetton heeft in het jaar 2007 een winst geboekt van zestien procent, oftwel € 145 miljoen. Deze voorlopige cijfers maakte het concern gisteren bekend. In maart zullen de definitieve getallen bekend worden gemaakt. De omzet steeg met negen procent tot € 2,1 miljard. In 2006 was de omzet € 1,9 miljard. Voor het jaar 2008 verwacht het bedrijf een verdere stijging van verkoopcijfers van zes tot acht procent.

United Col ors of Benetton groeide met negen procent dankzij een uitbreiding van de collecties, met in het bijzonder de herenlijn die voor twintig procent van de totale verkopen zorgde. Ook het kinderkledingsegment zorgde voor een enorme groei; maar liefst vijftien procent van de groei is te danken aan de herlancering van United Col ors of Benetton Children. In 2008 zullen vijftig nieuwe United Col ors of Benetton Children winkels geopend worden.

Ook het uitgebreide accessoiresegment, waarvan onlangs de eerste winkel open ging in de Italiaanse hoofdstad Rome, wordt gezien als een van de grootste mogelijkheden voor meer groei. Het label Sisley, ook van de Benettongroep, heeft onlangs een nieuwe, meer glamourous uitstraling gekregen dat het merk geen windeieren heeft gelegd. De verkoop van Sisley steeg met zes procent. Het ondergoed verkocht ook goed. Het nieuwe Gloss imago van Undercolors, het label dat ondergoed, nachtkleding en strandkleding voert, werd gelanceerd in 35 landen in Europa. Niet zonder succes: verkopen van het merk stegen met twaalf procent het afgelopen jaar.

De herprofilering van Playlife, het label dat geïnspireerd is op de Amerikaanse college , genereerde een groei van maar liefst 23 procent. Het succes van Benetton wordt deels toegeschreven aan de traditie de wereld als één grote markt te zien, maar ook rekening te houden met de individuele economische, sociale en culturele aspecten van de verschillende kleinere markten en in te gaan op de behoeften van deze aparte gebieden.
Behalve op de bestaande markten wil het bedrijf zich focussen op India, Turkije, Oost-Europa, Mexico en China.

In Rusland, waar in 2007 de honderdste winkel werd geopend, groeide het bedrijf met maar liefst veertig (!) procent. Ook India deed het niet slecht; groei bereikte een percentage van 58 procent en het land is met 140 winkels een van de snelsgroeiende markten. De populariteit van United Col ors of Benetton is door het dagblad Times of India bevestigd; een onderzoek van deze krant wees uit dat het label het meest populaire is onder jonge Indiase consumenten.

www.benetton.com
22 februari 2008

 

Groei omzet 9,6% Benetton over eerste negen maanden 2007

De Italiaanse kledingfabrikant Benetton behaalde over de eerste negen maanden van 2007 een totaalomzet van ruim € 1,5 miljard. Dat is 9,6 procent meer dan de omzet van dezelfde periode in 2006. Toen was de omzet € 1,37 miljard. De winst bedraagt € 103 miljoen voor de eerste negen maanden van dit jaar. Dat is 9 procent meer in vergelijking tot vorig jaar ( € 94 miljoen). De investeringen in de eerste negen maanden waren € 164 miljoen, waarvan meer dan € 55 miljoen opging aan productie- en technologiekosten. Een analyse van de resultaten laat zien dat in alle takken van het bedrijf winst is geboekt.

Het kledingsegment van het bedrijf groeide met 10,6 procent tot een omzet van € 1,4 miljard. Waarvan bijna een vijfde deel te danken was aan de verkoop van de mannenkleding van het merk Col ors of Benetton. Ook het kindermerk van United Col ors deed het goed. Het merk wordt momenteel opgesplitst in lijnen voor kinderen van verschillende leeftijden waarbij veel aandacht uitgaat naar Benetton Baby, voor kinderen tot vijf jaar. Bij Benetton Baby gaat het behalve om stijl ook om de functionaliteit van de kleding. De planning is om in 2008 vijftig speciale Benetton Baby winkels te openen. Ook Sisley boekte succes. De waanzinnig goeie respons op Sisley's collecties van dit jaar heeft zich voortgezet in de bestellingen van de collecties van lente/zomer 2008. De verwachting is dat de omzet van Sisley over het jaar 2007 tussen de 8 en 10 procent zal groeien.

Undercolors, het ondergoedmerk van Benetton, bleek ook succesvol. Het nieuwe Gloss concept van de winkels heeft het imago van de verschillende productlijnen van het ondergoedmerk goed gedaan. De herpositionering eerder dit jaar van Playlife, het label met vrijetijdskleding van de Benetton Groep, heeft in lijn met verwachtingen gescoord en het volkomen nieuwe accessoireconcept van de groep waarvan eerder dit jaar in Rome een pilot winkel werd geopend, bleek een gouden greep om de omzet van de Benetton Groep de komende jaren nog meer te laten stijgen.

In Europa steeg de omzet van de Benetton Groep met 13 procent ten opzichte van de eerste negen maanden vorig jaar. Vooral Rusland, met een groei van 35 procent sprong daar uit. Over het algemeen groeide de omzet in alle Oost-Europese en voormalig Sovjet landen. In Italië steeg de omzet met 10 procent ten opzichte van vorig jaar. India bereikte het record met 50 procent stijging in vergelijking met 2006. Door de positieve resultaten tot nog toe in 2007 heeft het bedrijf zijn verwachingen voor de totale groei van de omzet over 2007 bijgesteld. Eerder dacht het bedrijf aan een groei van tussen de 6 en 8 procent. Inmiddels is de verwachting dat dat 9 procent zal zijn. Het familiebedrijf dat in 1965 werd opgericht, heeft sinds juni van dit jaar een nieuwe directeur; Gerolamo Caccia Dominioni. Hij heeft Silvan Cassano opgevolgd, die eind 2006 opstapte na interne onenigheid over de internationale strategie van het bedrijf.

www.benetton.com
15 november 2007

 

Undercolors breidt uit

Undercolors, het ondergoedmerk van Benetton, gaat flink uitbreiden. Het expansieplan ging dit jaar van start met de opening van dertig nieuwe winkels, waarvan ongeveer de helft al achter de rug is. Volgend jaar volgen er nog eens vijftig nieuwe filialen. In Nederland staan er vooralsnog geen winkelopeningen op de rol, maar wel komt er een Undercolorvestiging in Brussel. Ook worden er winkels geopend in Madrid en Lissabon. Onlangs gingen er al filialen open in Barcelona, Athene, Warschau, Rome en Venetië.

De overige vestigingen zijn vooral gepland in grote Europese steden. Het merk verwacht veel van de markt in Noord en Oost Europa. Ook in India, waar in oktober de eerste winkel opende, ziet Benetton groot marktpotentieel. Daar openen volgend jaar vijftien extra winkels.

De nieuwe winkels zijn allemaal uitgevoerd in een nieuw winkelconcept, Gloss, genaamd. De sfeer in de winkels moet volgens brandmanager Franzi "de vrouwelijke identiteit van het merk benadrukken" en "klanten verleiden met een warme, persoonlijke uitstraling". Dat betekent onder meer dat de twee lijnen van Undercolors, Fun en Charme, allebei een eigen plek krijgen in de winkels. Fun wordt gepresenteerd tegen een witte achtergrond en Charme komt het beste tot zijn recht voor een grijze muur. De hele winkel wordt verlicht met plafondspots en de muren glanzen.

Momenteel heeft Undercolors 870 winkels. Naar de vraag wanneer en of de formule naar Nederland komt, wordt momenteel nog onderzoek gedaan, zo meldt Benetton.

www.benetton.com/undercolors
12 november 2007

 

 

Benetton wint rechtszaak

Benetton mag gewoon jeans blijven verkopen in Nederland. Het merk werd aangeklaagd door het Nederlandse G-star, dat het alleenrecht claimde op het ontwerp en de stiksels van een bepaalde jeans. Afgelopen woensdag is Benetton door het Europese Hof van Justitie in het gelijk gesteld. De zaak werd voorgelegd aan het Europese Hof van Justitie omdat Nederlandse rechters verschillend hadden geoordeeld over de reikwijdte van de merkrechten van G-Star.
"Op grond van de EU-regelgeving kan de vorm van een product die een wezenlijke waarde aan dat product geeft, geen merk vormen, zelfs niet als de bekendheid en aantrekkingskracht van die vorm het gevolg is van reclamecampagnes”, aldus het Hof in Luxemburg. Niels Mulder, hoofd van de praktijkgroep Intellectueel Eigendom van DLA Piper -dat de verdediging van Benetton voerde, denkt dat de uitspraak ingrijpende consequenties kan hebben: "Hiermee brengt het Europese Hof van Justitie een duidelijke boodschap over aan de Nederlandse Hoge Raad: een vorm die een wezenlijke waarde geeft aan een product, kan geen merk vormen. Geld steken in de marketing van een aantrekkelijke vorm betekent dus niet dat een onderneming naderhand merkrechten kan doen gelden op deze vorm. Met dit arrest wordt duidelijk afgeweken van de eerdere jurisprudentie over merken in de Benelux.”

www.dlapiper.com
www.benetton.com
1 oktober 2007

Benetton opent speciaalzaak voor accessoires

Benetton heeft in Rome een pilot store voor accessoires geopend. De nieuwe winkel, met een verkoopoppervlakte van 200 vierkante meter, moet ‘het beste' brengen dat Benetton te bieden heeft in accessoires en schoenen voor mannen en vrouwen. Met de opening lijkt het Italiaanse modemerk zich te willen aansluiten bij kledingconcerns als H&M en Bestseller, die beiden ook gespecialiseerde accessoirewinkels hebben. H&M onder eigen naam en Bestseller onder de naam Pieces.

De accessoirewinkel in Rome is een pilot store waar het concept en de winkelcollectie zal worden getest. Het is de bedoeling om er een keten van te maken en de komende seizoenen eerst meer winkels in Italië te openen en daarna in heel Europa. Benetton heeft hiervoor een nieuw winkelconcept ontwikkeld dat rust en moderniteit moet uitstralen. “Het is de bedoeling dat klanten zich hier op hun gemak voelen en in alle rust kunnen passen en kiezen.”

Vorige maand rapporteerde Benetton - dat behalve het eigen merk ook de kledingketens Sisly, Killer Loop en Playlife heeft - een bruto winststijging van 14,8 procent naar €151 miljoen over de eerste helft van 2007. Uit deze voorlopige resultaten bleek verder dat ook de omzet was gestegen, met 10,2 procent naar €990 miljoen. Het familiebedrijf dat in 1965 werd opgericht, heeft sinds juni van dit jaar een nieuwe directeur; Gerolamo Caccia Dominioni. Hij heeft Silvan Cassano opgevolgd, die eind 2006 opstapte na interne onenigheid over de internationale strategie van het bedrijf.

www.benetton.com
3 september 2007

 

Benetton doet goede zaken

De Italiaanse kledingfabrikant en retailer Benetton wist over het eerste halfjaar een brutowinst te realiseren van €151 miljoen, dat is een groei van 14,8 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De omzet steeg met 10,2 procent tot €990 miljoen.

Alle bedrijfsonderdelen scoorden goed, maar de beste resultaten waren afkomstig van de United Colors of Benettoncollecties voor volwassenen en kinderen en de omzetgroei van Sisley en Playlife. Die laatste verkocht ongeveer dertig procent meer. De grootste groei werd gerealiseerd in Oost Europa en Rusland, waar 35 procent meer werd verkocht. In Italië kwam er tien procent meer omzet binnen. Voor komend jaar is het einde van de groei nog niet in zicht. Benetton is van plan komend jaar rond de vijftig nieuwe filialen te openen in onder meer India.

Het bedrijf is zo vol van vertrouwen dat de verwachtingen voor 2007 zelfs zijn bijgesteld met een groei tussen de zeven en de negen procent. Eerder verwachtte het merk niet meer dan acht procent groei te kunnen realiseren.

www.benetton.com
6 augustus 2007

 

Playlife vernieuwd

De Benetton Groep heeft een nieuw winkelconcept voor het merk Playlife gelanceerd. Playlife is een label met vrijetijds kleding voor mannen en vrouwen dat sinds 1999 bestaat naast United Colors of Benetton, Sisly en Killer Loop. De eerste winkel die geheel volgens het nieuwe winkelconcept is ingericht ging op 15 maart jl. open in Milaan. Playlife brengt een mix van casual- en sportmode. Het winkelconcept en de collecties moeten het Amerikaanse ‘college' gevoel oproepen. Inspiratie voor de collecties is geput uit verschillende sporten zoals zeilen, tennis, golf en rugby. En ook de winkelinrichting doet ‘sportief'aan met veel hout, geryclede matarialen en trofeeën. De Benetton Group wil het nieuwe concept snel uitrollen. Het concern wil nog dit jaar 30 nieuwe winkels openen. Eerst in Rome en Palermo en later dit jaar in Florence en Napels. Er zijn ook al plannen voor nieuwe buitenlandse vestigingen in Barcelona, Zurich, Cyprus en Teheran. Momenteel geeft Playlife ongeveer 85 verkooppunten in Italië en 35 daarbuiten. Het bedrijf verwacht dat de omzet dit jaar met 30 procent zal groeien. Wanneer in alle verkooppunten van Playlife het nieuwe concept zal zijn ingevoerd, kon de woordvoerder nog niet zeggen.

www.playlife.com
www.benetton.com
2 april 2007

 

Benetton vindt nieuwe topman

Italiaanse kledingfabrikant en retailer Benetton heeft inGerolamo Caccia Dominioni een nieuwe topman gevonden. De vice voorzitter en directeur van Warner Music International treedt in juni aan bij het modeconcern. Hij vervangt dan CEO Silvan Cassano die vier maanden geleden per direct opstapte wegens onenigheid over de internationale strategie van het bedrijf. Ook financieel directeur Pier Francesco Facchini verliet het bedrijf indertijd. Wie zijn opvolger is, maakte het bedrijf niet bekend. De afgelopen maanden waren Luciano Benetton en zijn zoon Alessandro, vice-voorzitter van Raad van Bestuur, verantwoordelijk voor de algemene groepsstrategie. De directieleden namen het dagelijks management van het bedrijf voorlopig op zich. Cassano bleef wel aan als bestuurslid.

Benetton noemt Dominioni een goede keuze onder meer dankzij zijn internationale ervaring, kennis van de entertainmentsector en omdat hij in staat is een managementteam te motiveren. Dominioni heeft een mooi moment gekozen om in het bedrijf te stappen. Uit de presentatie van de definitieve jaarcijfers bleek dat de Bennetongroep in 2006 een omzetstijging 8,3 procent heeft bereikt, met een bedrag van €1,911 miljoen. In 2005 zette het Italiaanse kledingconcern €1765 miljoen om. De operationele winst van 2006 bedroeg €180 miljoen en 9,4 procent van de omzet. Vorig jaar was de winst €157 miljoen. De schuld bedraagt momenteel €369 miljoen, in vergelijking met €351 mln in 2005.

De groei is het resultaat van toegenomen volumes en productcombinaties in alle kledingcategoriën, vooral accessoires en overhemden. Als de ongunstige wisselkoersen van de Japanse yen en de Turkse lira de omzet niet met €7 miljoen hadden gedrukt, had de groei nog hoger uit kunnen pakken.

In uitbreiding op markten als het Verre Oosten wacht de kersverse topman Dominioni voor het komende jaar een uitdaging, want Benetton verwacht meer groei vanuit China en India. Ook verwacht het bedrijf veel van de markt in het Middellandsezeegebied en Oost Europa. Voor 2007 gaat het bedrijf uit van een groei van 6 tot 8 procent. Benetton is van plan tussen €250 en €300 miljoen te investeren in logistiek, IT en productieactiviteiten.

De Italiaanse kledingfabrikant groeide in de afgelopen veertig jaar uit tot een grote international. In 1965 richtten de broers Luciano, Gilberto en Carlo Benetton en hun zus Giuliana het bedrijf op. Behalve het merk United Colors of Benetton, maakt Benetton ook Sisley, Playlife en Killer Loop. Het hoofdkantoor is nog altijd gevestigd in het Italiaanse Panzano en heeft momenteel meer dan 5000 winkels in 120 landen. Benetton is voor 67,14% in handen van Edizione Holding, de investeringsmaatschappij van de familie. De overige aandelen zijn in handen van institutionele en particuliere beleggers.

www.benetton.com
19 maart 2007

 

Nieuw Benettonfiliaal in Hongarije

De Hongaarse hoofdstad Boedapest heeft er een flagshipstore bij. Afgelopen week opende de Benetton Group daar een winkel in de belangrijkste winkelstraat Deák Ferenc utca. De winkel telt 800 vierkante meter en is daarmee een van de grootste Benettonwinkels in Europa. Hiermee wil het modebedrijf laten zien hoe serieus het de Oost-Europese markt neemt. In totaal heeft Benetton al 250 winkels in Oost Europa op zijn naam staan, waarvan er acht in Hongarije zijn gevestigd. Komende week wordt een winkel in de Bosnische plaats Mostar gerestyled.

www.benettongroup.com
9 maart 2007

 

Benetton verwacht groei

Afgelopen dinsdag maakte Benetton de goedgekeurde voorlopige resultaten voor 2006 bekend. De geconsolideerde groepsomzet steeg met 8,4 procent naar €1,913 miljoen, vergeleken met €1,765 miljoen in 2005. De nettowinst steeg volgens verwachting tot ongeveer 6,5 procent van de omzet.

De omzettrends voor 2007 zijn “duidelijk positief”. Het bedrijf verwacht dat de mate van groei gedurende de komende paar minstens 6 to 8 procent zal zijn. De orders voor 2007 corresponderen met de nieuwe structuur van het productaanbod, dat nu over het jaar is verspreid. De eerste maanden hebben het echter mogelijk gemaakt een positieve trend voor het jaar te kunnen bespeuren.

De groei in 2007 is het resultaat van toegenomen volumes en productcombinaties in alle kledingcategoriën, vooral accessoires en overhemden. Er wordt vooral forse groei verwacht in markten zoals het Middellandsezeegebied, Oost Europa, China en India. Betere segmentatie van het aanbod zal, naar verwachting, de resultaten in Italië doen stijgen. De bruttowinst zal naar verwachting met 20 procent toenemen. Benetton is ook van plan tussen €250 en €300 miljoen te investeren in logistiek, IT en productieactiviteiten. “De positieve tendens in 2006 is een bevestiging van het effect van commerci ële maatregelen die vorig jaar zijn getroffen en van de aanhoudende verbetering van onze klantenservice, zowel wat snelheid en productassortiment betreft. In 2007 blijven we hierin investeren,” zei Benetton voorzitter Luciano Benetton in een persbericht. “Vanaf dit jaar kunnen we, met behulp van onze partners, werken aan de groei in strategische en hard-groeiende gebieden.”

www.benetton.com
8 februari 2007

 

Top Benetton stapt op

BenettonBenetton voorzitter Silvano Cassano en financieel directeur Pier Francesco Facchini hebben allebei hun ontslag ingediend. Dat maakte het Italiaanse modehuis tijdens de presentatie van de interimresultaten bekend. Zij vertrekken per direct en Benetton blijft als gevolg zonder voorzitter en financieel directeur achter. Cassano en Facchini waren ook afwezig tijdens de telefonische persconferentie over de resultaten. Investor relations en pr personeel moesten de pers en analysten te woord staan. De groep zei dat het maanden kan duren tot er plaatsvervangers zijn gevonden. Tijdens de telefonische persconferentie gaf Mara Di Giorgio, hoofd van investor relations voor Benetton, toe dat Cassano en de Raad van Bestuur het met elkaar oneens waren over de internationale strategie, met name in nieuwe markten als Azië. Een woordvoerder zei dat Cassano uit zichzelf het bedrijf had verlaten, terwijl Facchini om persoonlijke redenen was opgestapt.

Tijdens de zoektocht naar plaatsvervangers voor de twee zullen voorzitter van de Raad van Bestuur Luciano Benetton en zijn zoon Alessandro, vice-voorzitter van Raad van Bestuur, verantwoordelijk zijn voor de algemene groepsstrategie, terwijl directieleden het dagelijks management van het bedrijf op zich nemen. Ondertussen zal Cassano als bestuuslid aanblijven tot zijn ambt in mei afloopt. Benetton zei dat de nieuwe voorzitter onder meer verantwoordelijk zal zijn voor de ontwikkeling van het bedrijf, met name in het Verre Oosten.

Onlangs vierde Benetton zijn veertig jarig bestaan met zijn allereerste modeshow. Het evenement vond afgelopen maand in de Centre Pompidou in Parijs plaats. Bijna 100 looks die het bedrijf in de afgelopen 40 jaar geliefd hebben gemaakt passeerden de revue. Er werd ook een tentoonstelling georganiseerd voor Benetton’s spraakmakende advertenties.

Met 5000 winkels in 120 landen is Benetton mondiaal modemerk. Het success van het bedrijf wordt in de bedrijfsresultaten weerspiegeld. De netto groepsomzet steeg in de eerste negen maanden van 2006 met 6,5 procent naar €1.37 miljard. De groothandelsomzet van kleding steeg met 7 procent naar €1.27 miljard. De nettowinst steeg van €89 miljoen vorig jaar naar €94 miljoen, een stijging van 6,5 procent. Zonder een eenmalige winst van €6 miljoen meegerekend - gerelateerd aan een vastgoed transactie in Madrid en overige financiële transacties - daalde de winst in het derde kwartaal echter met 6,2 procent. De nettopositie van de groep verbeterde in de eerste maanden aanzienlijk en belandde op €452 miljoen.

“We kunnen tevreden zijn met deze resultaten,” zei Luciano Benetton in een persbericht. “We zijn nu voorbereid op een nieuwe periode waarin we onze positie versterken en onze toewijding aan uitbreiding in nieuwe markten, met name in landen met aanzienlijke groeimogelijkheden, versterken.” Het bedrijf verwacht een omzetgroei van 8 procent voor het hele boekjaar, en een winstgroei van 6,5 à 7 procent van de omzet.

www.benetton.com
14 november 2006

 

Benetton H1 omzet-en winststijging

De Italiaanse modegroep Benetton is optimistisch over de resultaten voor fiscaal 2006. Het bedrijf realiseerde in de eerste helft van dit jaar een omzetstijging van 6,7 procent naar €898 miljoen en een nettowinststijging van 1,9 procent naar €64 miljoen en verwacht het komende jaar met 8 procent te groeien. Voorzitter Luciano Benetton zei in een persbericht dat de ontwikkeling van de bedrijfsactivteiten in alle grote markten en de versnelde groei bevestigden dat het merk goed in de markt lag bij de consument. Hij sprak ook zijn overtuiging over de toekomstige groeikansen van het bedrijf uit. “Ik ben ervan overtuigd dat het nog maar het begin is,” zei hij. Het bedrijf zal naar verwachting een jaarwinst van 6.5 procent van de omzet realiseren, dus €123,9 miljoen.

De groothandel genereerde in de eerste helft een omzet van €825 miljoen, een stijging van 7,4 procent. De kledingomzet steeg grotendeels dankzij de grotere contributie –€14 miljoen – van Benetton's nieuwe Turkse partner Boyner Group en dankzij de omzetgroei uit eigen winkels. Het Mediterraanse gebied, Oost Europa, China en India prestereerden opmerkelijk goed gedurende de eerste helft, aldus Benetton. Ondertussen steeg de winst in de eerste helft voornamelijk dankzij lagere belastingtarieven. De brutowinst daalde met 1,4 procent naar €83 miljoen, terwijl de gedaalde marges het resultaat waren van een bonusintiatief ten behoeve van Benetton's franchise partners, aldus Women's Wear Daily. Het bedrijf is vorig jaar begonnen met de verkoop van producten voor lagere groothandelsprijzen zodat de franchisepartners kunnen profiteren van een hogere winstmarge in hun winkels.

www.benetton.com
14 september 2006

 

Benetton lijdt onder concurrentie

Benetton heeft in de eerste drie maanden van dit jaar een nettowinst gemaakt van €24 miljoen. Dat is 7 procent minder dan een jaar eerder. De winstdaling is het gevolg van een hoger belastingtarief. De omzet van het Italiaanse modehuis is wel gestegen met 8,6 procent tot €416 miljoen. De hogere omzet is te danken aan een nieuwe verkoopstrategie. Benetton heeft last van rivalen als Hennes & Mauritz en Inditex.

De kledingfabrikant brengt nu meerdere collecties per jaar uit. Vroeger kwam Benetton maar twee keer per jaar met een nieuwe kledinglijn. De resultaten komen grofweg overeen met de verwachtingen van analisten. (Bron: ANP)

www.benetton.com
17 mei 2006

 

Benetton omzet stijgt, winst daalt

De Italiaanse modegroep Benetton heeft in 2005 een geconsolideerde omzet van €1.765 miljoen, ten opzichte van €1.704 miljoen het jaar ervoor. Netto inkomsten stegen naar €112 miljoen van €109 miljoen in 2004, terwijl de nettowinst van €441 miljoen in 2004 naar €351 miljoen zakte.

De groep zei dat de omzetstijging het gevolg was van de positieve reacties op de herfst/winter 2005 collecties en, nog belangrijker, van de contributie als resultaat van de consolidatie van de Turkse markt en de groei van de Indiaase en Zuid Koreaanse markten. De groei van het netwerk van eigen winkels heeft ook bijgedragen aan de omzetstijging.

Met €643 miljoen namen de marges af van 38.4 procent in 2004 naar 36.4 procent. Oorzaak hiervan was de investering in de uitbreiding van het retailnetwerk van de groep. De operationele winst daalde naar €205 miljoen of 11.6 procent van de omzet, ten opzichte van €225 miljoen of 13.2 procent in 2004.

Het bedrijf gaf te kennen dat het meerdere orders had ontvangen, hetgeen een gunstige reactie van partners in diverse markten weergaf. De groep verwacht dat de eigen winkels dit jaar beter zullen presteren. Benetton zei ook dat de omzet dit jaar gelijk zal zijn als die van afgelopen jaar, dankzij een toename van volumes en een breder productassortiment.

www.benetton.com
31 maart 2006

 

Benetton in discussie

Het merk staat al jaren bekend om haar maatschappijkritische houding. Denk aan de reclamecampagnes, waarin bepaalde actuele onderwerpen in de maatschappij aan de kaak worden gesteld. Nu komt Benetton met de volgende stap in de vorm van BenettonTalk. BenettonTalk is een site die is opgericht met een enkel doel: de discussie op gang helpen. Benetton laat op deze site weten waar zij mee bezig is, en verwelkomt meningen van anderen.

Het onderwerp van discussie verandert telkens, en daarnaast valt er nieuws te lezen en foto's te bezien. Let wel: in 7 verschillende talen. “Alles wordt verzameld op één site”, zegt het persbericht, “en omdat het Internet betreft is dat een goed manier om de discussie te stimuleren en een monoloog te voorkomen. Internet is bij uitstek ideaal door haar interactiviteit en voor het maken van contact.”

Door de site hoopt Benetton bekendheid te vergaren van haar verschillende acties op gebied van milieu en leefomstandigheden, en daarnaast een discussie op gang te helpen.

www.benettontalk.com
22 november 2005

 

Winst Benetton daalt

De omzet daarentegen steeg in het derde kwartaal van 2005 met ruim 13,7 %. Dit komt mede door de goede ontvangst van de herfst/winter collectie.

Over de eerste negen maanden van het jaar daalde de nettowinst met 14,4 procent van 104 miljoen euro tot 89 miljoen euro bij een groei van de omzet met 2,8 procent tot 1,29 miljard euro. In het derde kwartaal van 2005 daalde de winst van Benetton zelfs met 25%. Dit heeft het concern vrijdag bekend gemaakt.

Benetton heeft de prognose van de omzet over het hele jaar verhoogd van 1,62 à 1,65 miljard euro tot 1,72 miljard euro.

www.benetton.com
14 november 2005

 

Prijsbeleid leidt tot omzetdaling Benetton

Benetton heeft over de eerste helft van het lopende boekjaar een omzet van €842 miljoen gerapporteerd. Dat is 2,1 procent minder dat de omzet van €860 miljoen die het Italiaanse modeconcern behaalde over dezelfde periode van 2004. Ook de nettowinst ging met 9,8 procent omlaag, van €69 miljoen vorig jaar naar €63 miljoen over de eerste zes maanden van 2005. Er werd flink geïnvesteerd, met name in het retailnetwerk: €39 miljoen in totaal, tegen €29 miljoen over de eerste helft van 2004.

De groep wijt de daling aan een prijsreductie en afgenomen marges. De gedaalde verkoopomzet is een gevolg van de lagere prijzen die Benetton sinds kort hanteert. Eerder dit jaar maakte het bedrijf bekend een agressief prijsbeleid door te voeren. De verkoopprijzen van basics zoals T-shirts en jeans werden omlaag gebracht ten einde de concurrentie met ketens als Hennes & Mauritz en Zara aan te kunnen.

De Benetton Group is actief in 120 landen met vier merken: casual kleding van United Colors of Benetton, het meer modische Sisley, gemakskleding van Playlife en het streetwearlabel Killer Loop. Het concern produceert jaarlijks circa 110 miljoen kledingstukken en het retailnetwerk omvat maar liefst 5000 filialen wereldwijd.

www.benetton.com

26 september 2005

 

Benetton verwerft Argentijnse textielfabriek

Het Italiaanse modeconcern Benetton heeft de Dos Munecos textielfabriek in het zuiden van Argentinië overgenomen. Benetton is van plan de fabriek – die vijf jaar gelden sloot wegens schulden – te gebruiken voor de productie van leer.

Het bedrijf heeft al meerdere ondernemingen in het zuiden van Argentinië, waaronder wolproducent Compania Tierras del Sur Argentino.

www.benetton.com
10 augustus 2005

 

Benetton brengt 'Sisley Casa'

Benetton presenteert dit najaar zijn nieuwe lijn met woon-textiel. Voor de productie van 'Sisley Casa' sloot de Benetton Group een contract met Zorlu Holding, een van de grootste Turkse ondernemingen op het gebied van home-textiles. Zorlu zal ook grote investeringen doen voor de promotie van de nieuwe lijn.

Het contract, dat loopt van 2005 tot 2009, voorziet in de productie en wereldwijde distributie van home-textiles in de Sisley filialen, in warenhuizen en in speciale outlet-winkels. De eerste collectie, voor het herfst/winter seizoen van 2005, zal eind augustus gepresenteerd worden in vijf Europese flagship stores van de Benetton Group.

Elke Sisley Casa collectie zal dezelfde kenmerken hebben als de Sisley kledingcollecties. Er zijn producten voor de slaapkamer, de badkamer, de keuken en de woonkamer. De producten verschijnen in vijf verschillende uitgaven: Black & White, Vintage, Soft, Shiny en Basic.

De Sisley Casa lijn wordt verkocht in speciaal vormgegeven ruimtes. Zwart, de kleur van het Sisley embleem, zal de boventoon voeren. Sisley wil hiermee een avant-gardistische uitstraling voor het huis bewerkstelligen.

Zorlu Holding, momenteel een van de grootste conglomeraten in Turkije, is actief in verschillende sectoren: elektronica en computers, financiële diensten, energievoorziening en textiel. Op het gebied van textiel weet Zorlu met zijn uitgebalanceerde internationale productienetwerk een hoge kwaliteit te garanderen.


www.benettongroup.com

www.sisley.com
1 juni 2005


 

Fabrica opent virtueel zijn deuren

Fabrica, het communicatie onderzoekscentrum van Benetton, lanceert een nieuwe website. Het creatieve instituut Fabrica is een ontmoetingsplaats voor mensen, kunstvormen, talen en landen. Ieder jaar nodigt Fabrica jonge kunstenaars uit om zich bezig te houden met onderzoek en projecten op verschillende creatieve gebieden, zoals industrieel ontwerp, film en video en muziek.

Fabrica is gevestigd in een oude villa vlakbij het Italiaanse Treviso, op dertig minuten afstand van Venetië. Het gebouw is ontworpen door de Japanse architect Tadao Ando. Op de nieuwe website is naast informatie over lopende en geplande projecten ook een virtuele driedimensionale reis te maken langs ieder detail van het beroemde gebouw waarin Fabrica gevestigd is.

Het driedimensionale programma is ontwikkeld door de afdeling Interactief van Fabrica. Het programma is geïnspireerd op het populaire spel Quake 3. De ontwerpers van de afdeling Interactief onderzochten het concept en maakten het voor bezoekers mogelijk om met elkaar in contact te komen.

Andere recente interactieve projecten van Fabrica zijn 10×10, United People en Hong Kong Self Portrait. De afdeling Interactief houdt zich bezig met het maken van Internetsites, webdesign, video kunst, interactieve spellen en multimedia events.

www.fabrica.it
www.benettongroup.com
31 mei 2005

 

Benetton brengt lentelust

Hevig verlangen naar seks, macht, eten of geld: lust kent vele vormen. COLORS, het magazine van Benetton, besteedt in het lentenummer volop aandacht aan het thema 'lust'. Waarnaar en waarom verlangen mensen? En wanneer slaat verlangen om in een obsessie?

Fotojournalist Stephen Ferry maakte een reportage in Noord Colombia, waar de lokale bevolking bevlogen is van een huiveringwekkende variant van stierenvechten. De dieren zijn niet gedrogeerd of misbruikt, maar degenen die zich wagen in het gevecht zijn amateurs. Ze stappen voor de kick en de roem, met gevaar voor eigen leven, in de ring.
Ook is in COLORS te lezen over een sexclub in Los Angeles, die zijn deuren altijd angstvallig voor de buitenwereld gesloten hield. De stellen in de club hebben hun verlangen naar seks en spanning gemeenschappelijk.
Fotograaf Héctor Mediavilla Sabaté legde de passie vast van aanhangers van de omstreden Congolese popster Papa Wenda. De Europese en Afrikaanse fans bewonderen zijn kledingdracht misschien nog wel meer dan zijn muziek.
In een themanummer over lust kan het verlangen naar politieke macht niet ontbreken. President Saparmurat Niyazov van Turkmenistan streeft naar een bijna Godachtige alleenheerschappij. Niyazov schreef zijn eigen religieuze manifest en vernoemde maanden naar zichzelf en zijn familieleden.

Andere onderwerpen in het magazine zijn: De culinaire smaak van mensen over de hele wereld, een interview met een beroemde playboy en begerenswaardige (of juist passieloze?) kuisheid. Om er achter te komen wat de lezers van COLORS als passioneel beschouwen, organiseert het magazine een online fotowedstrijd. Hoe ziet lust er volgens hen uit? De foto's van de winnaars worden gepubliceerd op de COLORS website in juni.

www.benetton.com
25 mei 2005

 

Alessandro Benetton nieuwe adjunct-directeur

De raad van bestuur van Benetton stelt Alenssandro Benetton aan als adjunct-directeur van het bedrijf. Dat werd besloten op de aandeelhoudersvergadering van maandag 16 mei.

Op de aandeelhoudersvergadering werd het voltallige hoofdbestuur van de Benetton Group herbenoemd. Ook werd besloten een wijziging in de statuten aan te brengen, waarmee de aanstelling van een tweede adjunct-directeur van het hoofdbestuur is mogelijk gemaakt. De raad van bestuur, die na de aandeelhoudersvergadering bijeen kwam, besloot deze functie toe te wijzen aan Alessandro Benetton. De nieuwe adjunct-directeur wordt met name verantwoordelijk voor de expansie en ontwikkeling naar het Oosten en Azië, waarbij speciale aandacht uitgaat naar India en China.

De aandeelhouders van de Benetton Group stemden daarnaast in met de bekendmaking van de jaarcijfers van 2004. De bevestigde inkomsten bedroegen voor dat jaar 1.686 miljoen euro (1.859 miljoen euro in 2003). Het netto inkomen kwam op 123 miljoen euro, een toename met 15 miljoen euro ten opzichte van het jaar daarvoor. De netto marktpositie bedroeg 431 miljoen euro.

Oprichter en directeur Luciano Benetton liet in een brief aan de aandeelhouders weten dat dit jaar met name geld geïnvesteerd zal worden in de restyling en opening van nieuwe winkels. Ook zal nog meer zorg uitgaan naar de prijs-kwaliteit verhouding van de producten.

www.benetton.com
1
7 mei 2005

 

Benetton Barbie

Benetton heeft een contract gesloten met de Amerikaanse speelgoedfabrikant Mattell over de productie van kinderkleding voor meisjes van 3 tot 12 jaar in de stijl van Barbie. De nieuwe kinderkledingcollectie met de naam 'Barbie loves Benetton' verschijnt medio september in de winkels, meldde een Italiaanse krant vrijdag. De ontwerpers komen met vier verschillende 'looks' en Mattell gaat hiervoor vier speciale Barbies uitbrengen.

"Een fantastisch partnerschap: voor het eerst is Barbie in alle Benetton-etalages in de wereld te zien en daardoor kunnen wij kleine meisjes op een geheel nieuwe manier voor ons winnen", zei Mattel-directeur Matt Busquette.

www.benetton.com
6 mei 2005

 

Benetton sterker in Turkije

United Colors of Benetton wil haar positie versterken in Turkije. Het Italiaanse modelabel heeft hiertoe een overeenkomst gesloten met de Boyner Group. Benetton is al verkrijgbaar voor de Turkse modeliefhebber sinds 1985, in dat jaar sloot het label een licentie overeenkomst met Boyner.

De pas afgesloten overeenkomst is vooral bedoeld om het merk sterker in de markt te zetten. Boyner zal zich vooral inzetten voor het management en de ontwikkeling van Benettons commerciële activiteiten in Turkije en omringende landen.

De nieuwe onderneming die door de overeenkomst ontstaat gaat Benetton Giyim Sanayi heten. Benetton Giyim Sanayi verwacht voor het jaar 2005 een omzet van rond de € 40 miljoen. Dit komt neer op een vermeerdering van 50% over de laatste 5 jaar. In Turkije zijn verspreid over 50 steden 100 Benetton winkels gevestigd.

Benetton heeft recent meer geïnvesteerd om de Indiase markt naar zich toe te trekken. De stap om ook in Turkije meer voet aan de grond te zetten, komt voort uit de strategie om op mondiaal niveau meer afzet te generen. De grotere verbintenis met Turkije is mede geoorloofd vanwege de positieve economische situatie waarin het land zich momenteel bevindt en de onderhandelingen om toe te treden tot de Europese Unie.

Op dit moment houdt de Bofis Compagny, welk voor 100% eigendom is van Boyner, zich bezig met commerciële activiteiten voor United Colors of Benetton, Sisley, Playlife en Killer Loop merken in het Turkse gebied.
Boyner een familiebedrijf dat al 200 jaar actief is in de textielsector Turkije. In 1991 werd het een bedrijf met aandelen en is nu leider in de Turkse retailmarkt.

www.benetton.com
26 april 2005

 

Meer Benetton in China

United Colors of Benetton is van plan 200 winkels te openen in China. Dat aantal moet tegen het eind van 2008 zijn gerealiseerd. Dit jaar wil de Italiaanse modeketen er 40 van start laten gaan. Volgens mediabronnen gaat UCB van productiebronnen aldaar gebruik maken voor de verkoop in de Chinese volksrepubliek.

www.benetton.com
20 april 2005

 

Toch winststijging Benetton

Het Italiaanse kledingconcern Benetton heeft bekendgemaakt over het jaar 2004 een netto winststijging van 13,8% te hebben gerealiseerd. De winst is mede te danken aan het terugdringen van de onkosten en een gunstiger belastingpositie. De totale nettowinst is op 123 miljoen euro vastgesteld.

De omzet van het concern daalde met 9,3% naar 1,74 miljard euro en de opbrengst uit de kledingverkoop met 4,7% naar 1,5 miljard euro, dit terwijl de afzet hetzelfde gebleven is. Deze terugval in de omzet wordt verweten aan restverkoop van sportproducten een zwakke dollar. Voor het jaar 2005 verwacht Benetton een omzet tussen de 1,62 naar 1,65 miljard euro, een kleine 3,8% minder dan vorig jaar.

Zoals eerder is aangekondigd, is Alessander Benetton, de tweede zoon van voorzitter Giulino Benetton, tot vice president van de Benetton Group benoemd, evenals diens oom Carlo. Een recente verandering in de statuten van de Group heeft deze dubbele bezetting mogelijk gemaakt. De huidige president wordt in mei 70 jaar. Over het algemeen wordt aangenomen dat Alessandro binnenkort zijn vader opvolgt.

www.benetton.com
5 april 2005

 

Australisch protest tegen Benetton

Afgelopen woensdag hebben Australische dierenliefhebbers geprotesteerd buiten de winkel van Benetton in Calgary. Activisten van de wereldwijd actieve organisatie PETA, waren verkleed als schaap en imiteerden de gruwelijke mishandeling die deze dieren ondergaan om zo snel en goedkoop mogelijk van hun kostbare wol te worden ontdaan.

'Mulesing' heet de methode waarbij het bobbelige achtereind van levende schapen wordt afgesneden. Dit gebeurt zonder verdoving en bekend is dat 80% van de Australische schapenfokkers deze werkwijze gebruikt. Ook Benetton heeft nooit ontkend wol af te nemen van schapenfokkers die mulesing toepassen op hun schapen.

'Benetton is a baaad sheep' scandeerden de demonstranten. Ook lieten zij op een draagbare televisie zien hoe de verminking van schapen er aan toe gaat, de titel van het programma was "United Cruelty of Benetton. Het doel van de demonstranten is consumenten er toe te brengen voortaan de kleding van het Italiaanse modemerk te boycotten. Dit totdat Benetton ophoudt met het gebruik van wol dat afkomstig is van deze mishandelde schapen.

www.Peta.nl
24 maart 2005

 

Benetton verbetert positie

De Italiaanse modegigant Benetton heeft afgelopen week de voorlopige resultaten voor 2004 gepubliceerd een indicatie gegeven van de verwachtten cijfers voor het lopende boekjaar. De geconsolideerde omzet voor 2004 bedroeg €1.686 miljoen, terwijl de netto inkomsten op 7,3 procent van de omzet worden geschat. Operatieve inkomsten schat men op 12.8 procent van de omzet.

De liquide cash flow, ten waarde van € 170 miljoen, geeft de verbeterde financiële positie van ongeveer € 440 miljoen weer. Deze verbetering is tot stand gekomen ondanks een belastingbetaling van € 125 miljoen.
Het Bestuur heeft management van het bedrijf een mandaat gegeven om in de eerste helft van 2005 te onderhandelen over een nieuw krediet met een maximum bedrag van € 500 miljoen.

Voorts heeft het Bestuur de geconsolideerde omzet voor 2005 geschat tussen € 1.620 miljoen en € 1.650 miljoen. De netto inkomsten voor het komende jaar worden geschat op 6 procent van de omzet.
De CEO van de Benetton Groep, Silvano Cassano, zei: "Wij hebben besloten daadkrachtig te reageren op een zeer competitieve markt in een uitermate zwak internationaal economisch scenario."

www.benetton.com
7 maart 2005

 

Benetton ziet af van boycot

United Colors of Benetton heeft het verzoek van dierenrechtenorganisatie PETA om geen wol vanuit Australië te gebruiken, naast zich neergelegd. Dit heeft het Italiaanse modehuis gisteren laten weten. Benetton zegt zorgvuldig te zijn op gebied van ethische en sociale waarden in het contact met toeleveranciers. Het modehuis vindt dat het onterecht door PETA is betrokken bij een geschil van de dierenrechtenorganisatie met Australische schapenfokkers, want het heeft zelf geen relatie met fokkers.

In Australië wordt de Merino schaap op grote schaal gefokt voor de productie van wol. Het Merino schaap is geen oorspronkelijke bewoner van het Australische continent en heeft huidplooien om het warm te houden. Om de huidplooien heen scheren is een arbeidsintensief proces, arbeidsintensiever dan wanneer de huidplooien zijn verwijderd. Dit hoeft maar eenmaal te gebeuren, maar voor het schaap is het een onnodige en pijnlijke ingreep welke zonder verdoving wordt uitgevoerd.

De term voor het weghalen van een gedeelte van de huid rondom de anus heet 'mulesing'. Volgens PETA is slechts 20% tot 40% van de wol uit Australië afkomstig van fokkers die geen mulesing toepassen. Benetton heeft de toeleveranciers om opheldering gevraagd over de afkomst van de wol. Deze hebben laten weten dat eigenlijk alle wol afkomstig is van fokkers die deze maatregel binnen het bedrijf toepassen 'om de dood van miljoenen schapen te voorkomen.'

Benetton laat weten dat er verschillende posities zijn en vraagt betrokkenen helderheid te geven over de feiten. Het modehuis zegt dat de wol die door hen wordt gebruikt, afkomstig is van bronnen overal ter wereld, maar vooral van een eigen partner in Argentinië, waar het probleem van mulesing niet bestaat.

www.benetton.com
16 februari 2005

 

Benetton milieuonvriendelijk

De vereniging van consumenten Goede Waar & Co heeft kort geleden een overzicht van milieuvriendelijke modebedrijven uitgevoerd. Benetton, Didi, Esprit, Forecast, Replay en Superstar hebben de vragenlijst van het onderzoek niet beantwoord en vooralsnog geen reden daartoe gegeven. Zara voldeed aan enkele eisen, met een duurzaamheidrapport met reactieformulier op de website.

De meeste ondervraagde bedrijven wisten niet veel over het welzijn van de dieren die hun wol leverden. Alleen Oilily Italie en Sari Consequent wisten welke ingrepen waren toegestaan bij hun dieren en of die diervriendelijk waren of niet. De wol die Consequent gebruikt komt van biologisch gehouden schapen. Uiteindelijk kwam dit bedrijf ook als beste uit de bus.

Volgens Goede Waar lijden vooral angorakonijnen, schapenlammeren, geiten en rammen en moeten zij onmenselijke procedures doorstaan om hun wol af te staan. Het Wolmerk (zuiver scheerwol) stelt bovendien geen eisen op dit gebied. Het verbiedt alleen kinder- en dwangarbeid.

www.goedewaar.nl
18 januari 2005

 

Benetton investeert €420 miljoen

Benetton Spa is niet bang voor andere kledinggiganten als Inditex en Hennes & Mauritz. De groep, waartoe ook de labels Sisley en United Colors of Benetton behoren, gaat flink investeren in de eigen winkelactiviteiten. Hiermee wil het de opbrengsten fors omhoog schroeven. Hij is niet onder de indruk, heeft Silvano Cassano gezegd over de plannen van het Deense H&M en Inditex, het Spaanse moederbedrijf van Zara, om een stevige poot neer te zetten in het Italiaanse retailwezen.

"We hebben het openen en sluiten van hun winkels gevolgd en tot nu toe hebben we kunnen constateren dat onze omzetten hier geen hinder van ondervinden," aldus CEO Cassano. "Degenen die er wel last van hebben, zijn kleine ondernemers of winkeliers die geen merken voeren."

Gisteren opende H&M haar derde winkel in Italië, maar de mate van vestigen kan in de toekomst worden versneld. Inditex heeft aangekondigd in 2008 tot 130 winkels in de running te hebben in het moederland van Benetton. De verkoopopbrengst van de eerste negen maanden van 2004 is met 10,2% afgenomen, heeft Benetton recent laten weten. Dit betekende een inkomstenderving van 1,24 miljard euro. Er was echter wel een nettowinst van 100 miljoen euro, 23 miljoen meer dan in het voorgaande jaar.

"We gaan de komende vier jaar ongeveer €420 miljoen investeren," heeft Cassano laten weten. "De helft hiervan gaat naar onze retailketen." De verkoop van Benetton kleding is in de eerste negen maanden van 2004 met 3,7% afgenomen. Voor het gehele jaar wordt een terugval van 3,5% verwacht.

www.benetton.com
25 november 2004

 

Nieuw bestuurslid Benetton

Alessandro Benetton is benoemd tot tweede Vice-Voorzitter van het bestuur van het Italiaanse kledingbedrijf Benetton. Tegelijkertijd heeft het bedrijf de nettoresultaten voor de negen maandengrens bekendgemaakt.

Alessandro is momenteel directeur en lid van de Executive Committee van de Benetton Groep. De benoeming zal nog door de aandeelhouders moeten worden goedgekeurd.
Benetton heeft in de negen maanden tot 30 september van dit jaar nettoinkomsten van €100 miljoen geboekt. De geconsolideerde omzet bedroeg €1,241 miljoen, hetgeen een daling betekende ten opzichte van €1,382 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Volgens het bedrijf is deze daling te wijten aan hardnekkig zwakke buitenlandse valuta en de verkoop van de sportafdeling in het afgelopen fiscale jaar. De nettoinkomsten zijn echter wel gestegen met €23 miljoen ten opzichte van vorig jaar.

De Groep verwacht op basis van deze cijfers dat de nettoinkomsten voor 2004 tussen de €120 en €125 miljoen zullen liggen. Gezien de beperkte vraag, voorspelt Benetton dat de omzet van de vrijetijdskleding afdeling met 3.5% zal dalen. De vrijetijdskleding afdeling vertegenwoordigd ongeveer 90% van de totaal inkomsten van de Groep.
De resultaten tot 30 september 2004 zijn door het bestuur goedgekeurd.

www.benetton.com
16 november 2004

 

Sisley voor hem in Florence

Het modemerk Sisley test een nieuw herenlijn in Italië. Wanneer het concept aanslaat in het moederland, dan zal Sisley Menswear ook in andere landen worden uitgebracht.
De bewoners van Florence kunnen als eerste met deze nieuwe kledinglijn kennis maken. Hier opende Sisley een winkel met 500 vierkante meter vloeroppervlakte en geheel gewijd aan Sisley's mannenmode.
Sisley is goed voor 19 procent, 350 miljoen euro, van de totale verkoop van de Benetton Group (o.a. United Colors of Benetton). Wereldwijd zijn er 800 Sisley -winkels en shop-in-shops waarvan 580 in Italië.

www.benetton.com
2 november 2004

 

Benetton aandelen + 2,9%

Aandelen van de Benetton Group zijn deze week gestegen met 2,9%. Hiermee werden de aandelen van de grootste kledingproducent van Italië 9,62 euro meer waard. De gemiddelde aantallen die per dag verhandeld werden omvatten de 710 duizend, met een piek van 950 duizend op 17 september.

Een dag eerder opende de internationaal opererende Italiaanse kledingproducent een United Colors of Benetton megastore aan de Boulevard Haussman in de Franse hoofdstad. Sinds het begin van het jaar plusten de Benetton aandelen gemiddeld 5,6%.

www.benetton.com
23 september 2004

 

Benetton herfst-winter 04-05

United Colors Of Benetton herfst- en winterthema 2004-05 roept associaties op met romantische avondwandelingen door vrolijk verlichte straten en diners met kaarslicht. De nieuwe collectie brengt een mix van trend en klassiek, nieuw en oud, comfortabel en verzorgd.

Hoge laarzen of beenwarmers gecombineerd met rokken net boven de knie, coats of tops van leer, bomberjacks colberts van stof, uitgevoerd in uni zwart of juist een kleurrijke stijl van felgroen met paars. Het nieuwe silhouet van UCB is trendvol klassiek.

www.benetton.com
26 mei 2004

>> meer Benetton nieuws op FashionUnited