Columbia Sportswear wil Europa veroveren

Het Amerikaanse buitensportkledingbedrijf Columbia Sportswear Company heeft ambitieuze plannen om de Europese markt te veroveren. Ook Nederland speelt bij de strategie van de in Oregon-gevestigde retailer een belangrijke rol.
“We zien enorme groeimogelijkheden in Europa,” zegt voorzitter Tim Boyle, die even op bezoek is in Amsterdam. “Europa is een welvarend continent, het ligt noorderlijker en de mensen zijn er actiever. In Nederland loopt of fiets iedereen. Daarom denken we dat ze onze producten goed zullen kunnen gebruiken.”
Columbia Sportswear is al sinds 1993 in de Nederlandse markt aanwezig. De distributie werd aanvankelijk door onafhankelijke agenten verzorgd, maar sinds afgelopen november heeft het bedrijf een eigen verkooporganisatie en een sales manager voor Nederland, Erwin van Dop. Het is aan Van Dop om de Nederlandse activiteiten van het bedrijf uit te breiden. “Er staat ons veel te doen. Hoewel Nederland een groter land is, heeft Columbia momenteel meer succes in België. Dat komt omdat de lokale concurrentie, zoals Gaastra en Falcon, niet in België zit maar hier. We moeten hard aan de weg timmeren om naamsbekendheid te vergaren.”
Boyle: “De distributie in Nederland en de rest van Europa zal stevig uitgebreid worden. We zullen onze bestaande vierkante meters verkoopruimte uitbreiden en nieuwe deuren openen. In Nederland zullen we via samenwerkingen met Intres en Euretco onze aanwezigheid versterken.”
Het hoofdkantoor voor alle internationale activiteiten is in Geneve gevestigd. Hoewel het creative team nog in Portland, Oregon zit, zitten de productmanagers voor het buitenland daar. Ook zijn er werknemers die de lokale trends interpreteren, waardoor de collecties op de diverse behoeftes van de Europese markt kunnen worden toegepast. “Ieder land heeft weer andere behoeftes en een andere smaak,” zegt Paul Gils, algemeen directeur voor Europa, het Midden Oosten en Afrika. “In Nederland zijn felle kleuren erg geliefd, maar daar zie je de Zweden niet in lopen. Zo proberen we de collecties enigzins aan te passen de lokale markt.”
Volgens Gils denkt Columbia Sportswear op lange termijn. “We willen groeien, maar zijn niet van plan om zonder kritische blik overal meteen in te duiken. We zullen selectief blijven in ons distributie beleid.”
“Uiteindelijk geloven we dat de Europese markt de Amerikaanse markt zal overtreffen,” zegt Boyle. In het eerste kwartaal 2006 boekte het bedrijf een omzet van $260.2 miljoen. In de VS genereerde het een omzet van $144.4 miljoen.

www.columbia.com
15 juni 2006

 

Overname Pacific Trail door Columbia

De Columbia Sportswear Company heeft de Pacific Trail merkengroep overgenomen. De acquisitie is het gevolg van een openbare veiling wegens faillissement van het bedrijf. Columbia heeft $20.4 miljoen voor het het bedrijf betaald.

Pacific Trail is in 1945 opgericht in Seattle. Het bedrijf maakt en verkoopt specialistische en sportieve buitenkleding onder de merken Pacific Trail, Towne, Pac Tec, Black Dot en Moonstone. “Met deze acquisitie versterken wij ons aanbod van authentieke outdoor merken,” zei Columbia directeur Tim Boyle in een verklaring.

www.columbia.com
30 maart 2006

 

 

 

Columbia breidt Europese organisatie uit

Columbia Sportswear gaat zich toeleggen op de jonge outdoor- en wintersportconsument. De Amerikaanse keten heeft daartoe zijn Europese organisatie flink uitgebreid. In de VS is Columbia Sportswear al jarenlang marktleider. De positie blijft in Europa wat achter. Om dit te verbeteren, zijn er jonge managers aangesteld die ervaring hebben opgedaan bij andere sport- en outdoormerken. De Europese distributieorganisatie wordt geregeld vanuit het hoofdkantoor in Staatsburg. Het sales management is gevestigd in Geneve en het distributiecentrum bevindt zich in Cambray. Voor de Europese markt worden nieuwe kledinglijnen ontworpen.
In het verleden was er een gebrek aan jeugdige uitstraling om jongeren aan te spreken. Ook de schoenencollectie van Columbia krijgt ook een nieuwe impuls. In juli 2006 komt verder de ‘lifestyle casual series' uit, in augustus de ‘back to school' lijn (een typisch Amerikaans begrip) en in september de functionele winterkleding. Columbia is nog in onderhandeling met winkels en ketens met een sterke Europese positie in het outdoor- en wintersportsegment. (Bron: Sport Partner)

www.columbia.com
9 maart 2006

 

 

Columbia neemt distributie over

Columbia Sportswear heeft in een brief aan de Nederlandse dealers bekendgemaakt dat het de distributie in ons land in eigen beheer gaat behartigen. Dat heeft Sport Partner bericht. In de brief, gedateerd op 4 oktober jl., schrijft General Manager EMEA en Europees topman van Columbia Paul Gils dat MSF International “vanaf heden niet meer de agent is voor Columbia Sportswear in Nederland”. Volgens Gils heeft de sterke groei het merk verplicht verschillende reorganisaties door te voeren. “Nederland is altijd belangrijk geweest voor Columbia Sportswear en dat verandert zeker niet. Teneinde onze Nederlandse klanten nog beter te bedienen, hebben wij besloten onze structuur te veranderen”.

In een schriftelijke reactie aan de dealers schrijft Marjolein Middeldorp, directeur van MSF International, op 10 oktober jl. dat het besluit van Columbia Sportswear als een volkomen verrassing is gekomen. Momenteel probeert zij Columbia Sportswear te bewegen om dit besluit te herzien. Ook in de nieuwe structuur kan MSF volgens Middeldorp een rol vervullen, “maar daar bestaat vooralsnog geen zekerheid over”.

www.columbia.com
13 oktober 2005

 

Columbia weer op winst

Columbia Sportswear Company maakte vandaag een verkoopcijfer van $245.7 miljoen bekend. Dit betekent een groei van bijna 19 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.Voor het tweede kwartaal van 2005 verwacht Tim Boyle, directeur van Columbia Sportswear, dat de verkoop met 4 tot 5 procent zal groeien en met 5 procent voor het hele boekjaar. Afgelopen herfst is Columbia met een reorganisatie van haar Europese vestigingen begonnen met als doel het verbeteren van de verkoop in Europa. Wereldwijd is Columbia een van de grootste fabrikanten van sport- en buitenkleding.

www.columbia.com
29 april 2005

 

Columbia Sportswear extra genomineerde

Columbia Sportswear Company heeft een negende lid van de Board of Directors (BOD) genomineerd. Met de voordracht van Andy D. Bryant wordt het aantal genomineerden uitgebreid van acht naar negen. De 54-jarige Bryant is vice-voorzitter en hoofd financiën van Intel. Gedurende 24 jaar bij dit bedrijf was hij in verschillende functies actief.

De andere namen die worden genoemd om als toekomstig directeur plaats te nemen zijn director Gertrude Boyle, Timothy P. Boyle, Sarah A. Bany, Murrey R. Albers, Stephen E. Babson, Edward S. George, Walter T. Klenz en John W. Stanton. De verkiezing vindt plaats tijdens de jaarvergadering op 24 mei. Het Amerikaanse Columbia Sportswear, opgericht in 1938 in Portland in Oregon, levert wereldwijd outdoor kleding en schoenen. In Amerika is het één van de grootste merken voor ski kleding.

www.columbia.com
21 april 2005

 

Columbia Sportswear sponsor anti-borstkanker

Columbia Sportswear, bekend van outdoor-kleding en schoenen, is de officiële sponsor van de '2005 Tubbs Romp to Stomp Out Breast Cancer' competities. Het eerste evenement in het kader van deze competities was de race 'hardlopen op sneeuwschoenen' welke afgelopen weekend is gehouden in het White River West Snow Park in het Amerikaanse Oregon en is georganiseerd door de Susan G. Komen organisatie.

De promotiemanager van Columbia Sportswear is content over de sponsoring. "We zijn erg blij met deze activiteiten in de sneeuw," aldus Mile DeCesaro. "Hierdoor zijn we in de gelegenheid om onze outdoor kleding en schoencollecties te laten zien terwijl we tegelijkertijd een bijdrage leveren aan de naamsbekendheid van de Komen organisatie en hun gevecht tegen borstkanker."

De '2005 Tubbs Romp to Stomp Out Breast Cancer' competities doen vier grote steden aan en de opbrengst komt ten goede aan de Susan G. Komen organisatie ten gunste van onderzoek en voorlichting over borstkanker. Columbia Sportswear Company is één van Amerika's grotere ontwerpers en leveranciers van actieve vrijetijdskleding en schoenen.

www.columbia.com
1 maart 2005

 

Wederom kwartaalrecord Columbia

Voor Columbia Sportswear Company was 2004 bepaald niet een slecht jaar. De verkopen in vergelijking met het vierde kwartaal van 2003 zijn gestegen met ruim 17% tot 301,8 miljoen dollar, een record voor een Q4. De wereldwijde verkoopcijfers over heel 2004 zijn met 15,1% gestegen tot bijna 1.1 miljard dollar.

Voornamelijk de sportkleding en footwear heeft hiertoe bijgedragen. Voor de outerwear, van oudsher het belangrijkst voor Columbia, hebben vooral Europa en andere niet-Amerikaanse afzetgebieden voor goede cijfers gezorgd.

In 2004 heeft Columbia flink geinvesteerd in distributie. Mede hierdoor denkt men in het eerste kwartaal van 2005 een groei van 15% te kunnen realiseren, terwijl de winst in vergelijking met het eerste kwartaal 2004 gelijk zal blijven. Volgens Columbia worden er in het eerste kwartaal altijd veel minder zaken gedaan dan in de tweede helft van het jaar, wanneer van oudsher het overgrote deel van de inkomsten binnenkomt.

www.columbia.com
1 februari 2005

 

Een pittige tante

"OH NEE?!" zegt Gert Boyle en kijkt me zo streng mogelijk aan. Ik heb haar net gezegd dat ze er in het echt lang niet zo streng uitziet als in de 'Mother Boyle' reclames, waarin zij met haar zoon Tim laat zien wat er allemaal mogelijk is met kleding van Columbia Sportswear. FashionUnited reisde af naar Portland, Oregon, voor een gesprek met Gert Boyle. Het bedrijf werd opgericht door haar vader, maar is onder haar leiding uitgegroeid tot één van de grootste outdoor kledingfabrikanten ter wereld en marktleider in skikleding in de Verenigde Staten.

Het is 1937 als Paul Lamfrom besluit met zijn gezin naar Amerika te vluchten voor het Nazi-regime in Duitsland. Hij laat een goed draaiende kledingfabriek bij München en bijna alle geld en bezittingen achter, maar stelt de toekomst voor zichzelf en zijn gezin veilig. Een neef was eerder al vooruitgestuurd om de boel te verkennen en via hem komt de familie terecht in Oregon, Portland om precies te zijn. Daar spreek ik 67 jaar later met Paul's dochter Gert, die nog altijd in het bedrijf actief is. "We gingen met de boot van Duitsland naar New York," zegt zij over hun vertrek. "Mijn vader had eersteklas tickets gekocht, omdat hij toch al zijn geld achter moest laten. Dat was lekker reizen!"

Eenmaal in Portland aangekomen, neemt Paul de Rosenfeld Hat Company over. Hij geeft het bedrijf meteen een nieuwe naam: Columbia Hat Company, vernoemd naar de Columbia rivier, die grotendeels de grens tussen de staten Oregon en Washington bepaalt. "Mijn vader vond dat het nieuwe begin ook voor ons gezin duidelijk moest zijn: we zaten in een ander land en moesten ook de taal leren spreken. Vanaf dat moment werd er thuis geen Duits meer gesproken."

Gertrude Lamfrom is 13 als ze in Amerika aankomt en spreekt op dat moment geen woord Engels. Maar ze leert snel en haalt in 1946 haar diploma sociologie op de Universiteit van Arizona. In 1948 trouwt ze met Neal Boyle, die bij zijn schoonvader in het bedrijf gaat werken. Het bedrijf groeit langzaam maar gestaag. Omdat het bedrijf zich ook op andere marktsegmenten wil gaan richten, wordt in 1960 de naam veranderd in Columbia Sportswear Company. Als Paul vier jaar later plotseling aan een hartaanval overlijdt, neemt Neal het roer van hem over. Hij ziet uitbreidingsmogelijkheden en sluit in september 1970 een flinke lening af.

Neal zelf heeft zijn uitbreidingsplannen echter nooit uit kunnen voeren, want drie maanden later slaat het noodlot toe. Neal wordt wakker met pijn op de borst. Gert weet haar man met hulp van de 12-jarige Sally in de auto te krijgen en probeert zo snel mogelijk een ziekenhuis te bereiken. Maar het ziekenhuis halen ze niet en Neal overlijdt op 47-jarige leeftijd in haar armen op de parkeerplaats van de brandweerkazerne. "Hij was een Ier die verhalen kon vertellen als geen ander," vertelt ze. "Hij kon me altijd aan het lachen krijgen. En dat was maar goed ook, want in die tijd hadden we zeker geen geld voor andere dingen."

Diezelfde middag staat er al een advocaat op de stoep met vragen over de lening die Neal net geregeld had. Er is werk aan de winkel. Middelste dochter Kathy (18) is net begonnen met studeren en zoon Tim (21) is al redelijk ver gevorderd, dus hij helpt zijn moeder het bedrijf bij het draaiende te houden. Dat valt niet mee. Zowel leveranciers als klanten hebben weinig vertrouwen in het gebrek aan ervaring van moeder en zoon. En ook binnen het bedrijf rommelt het. "Het was ongelofelijk", vertelt Gert. "Ik had geen ervaring met boekhouden, dus ik vertrouwde volledig op mijn personeel. Ineens gaf een van de boekhoudsters te kennen niet meer te komen werken tenzij ze een salarisverhoging kreeg. Ik was ten einde raad, dus ik gaf haar de verhoging. Maar waar ze niet aan gedacht had, is dat vrouwen dingen onthouden. Dus ik liet haar de boekhouding doen terwijl ik afkeek hoe het moest. Toen ik het zelf kon, heb ik haar ontslagen."

Het harde werken werpt de verkeerde vruchten af. De omzet daalt gestaag en uiteindelijk vinden er met tegenzin onderhandelingen met kopers plaats. Gert wordt er nog steeds boos om: "Kopers? Aasgieren zul je bedoelen!" Op het moment dat een koper na een waslijst van concessies en eisen als laatste bod $1400 biedt, knapt er iets in Gert. De verlegen huisvrouw en weduwe die maar liever niets zegt bij vergaderingen is verdwenen en met een ware scheldkannonnade stuurt ze hem haar kantoor uit. Wanneer hij zo snel mogelijk het gebouw probeert te verlaten, roept ze hem nog na: "Voor dat bedrag help ik het bedrijf met plezier zelf naar de filistijnen!"

Het blijkt een keerpunt. Gert en Tim zetten alles op alles en krijgen de dingen langzaam onder de knie. En deze keer werkt het geluk ook mee: halverwege jaren zeventig verbetert de markt voor sportkleding en outerwear. Columbia's verkoopcijfers beginnen te stijgen en aan het eind van het decennium is het bedrijf voor het eerst weer winstgevend. Ze krijgen steeds meer te maken met concurrentie. Handigheden zoals een extra vakje op de mouw van een ski-jas blijken even snel te worden gekopieerd als dat ze zijn bedacht. "Uiteindelijk kregen we in de gaten dat het enige dat niet te kopiëren viel, een merk was."

In 1984 wordt daarom een beginnend reclamebureau in Portland ingehuurd. Gert wordt centraal gesteld als de immer controlerende en bemoeizuchtige moeder die haar zoon het leven moeilijk maakt. Tim is er aanvankelijk niet zo zeker van, maar "hoe meer ik erover na dacht, des te logischer het leek. Gert is medogenloos en vastberaden en zorgt ervoor dat zaken als kwaliteitscontrole en vernieuwing goed gebeuren. Bovendien is ze erg eigenwijs, kortom ze is 'One Tough Mother'. Trouwens, iedereen heeft een moeder en de meeste mensen hebben gevoel voor humor, dus het kon wereldwijd aanslaan." Het was een gok, maar bleek een gouden greep. Twintig jaar later is de campagne nog steeds zeer succesvol, zowel in de VS als daarbuiten, en een belangrijk onderdeel van Columbia's identiteit. Gert Boyle is er beroemd mee geworden en de campagne heeft vele prijzen in de wacht gesleept. Mede dankzij de 'Mother Boyle' campagne is de omzet van $3 miljoen in 1984 gestegen naar ruim $950 miljoen in 2003.

Ook de producten zelf dragen bij aan het succes. Begin jaren tachtig komt de opdracht een jas te ontwerpen voor jagers, die vaak klaagden dat ze 's morgens in de kou een dikke jas nodig hadden, maar 's middags als het warm was juist een dunne. Gert en Tim met de Quad Parka komen op de proppen, een vernieuwende jas met een uitritsbare voering. Ze hadden toen al veel succes met een speciale jas voor vissers die Gert jaren eerder aan de keukentafel had ontworpen en voorzien van allerlei handige vakjes en zakjes. De twee modellen worden in 1983 gecombineerd tot de Bugaboo, genoemd naar de Bugaboo bergketen in Canada, berucht vanwege de extreme weersomstandigheden. De Bugaboo - niet te verwarren met de kinderwagen van Nederlandse makelij die dezelfde naam draagt - is inmiddels de bestverkochte jas in de geschiedenis van skikleding.

Sinds midden jaren tachtig wordt Columbia ook in Europa verkocht, maar pas sinds een paar jaar ontwikkelt Columbia als merknaam zich hier ook sterk. In 2003 hebben bijna 4000 retailers in 13 EU-landen 135 miljoen dollar binnengebracht. Columbia verwacht in Europa goede zaken te kunnen doen. Omdat hier meer mensen in Noordelijker gelegen gebieden wonen dan in de VS, is Europa een prima markt voor de koud-weer-kleding waarin het bedrijf is gespecialiseerd. Teneinde de expansie in Europa te kunnen faciliteren, is er een groot distributiecentrum gebouwd in Cambrai in Frankrijk. Verreweg het grootste gedeelte van de productie vindt plaats in Azië, dus centrale distributie is cruciaal in Columbia's wereldwijde verkoopnetwerk. Daarnaast hebben de Boyles ervaren dat dat produceren een ding is, maar verkopen een heel ander verhaal. Ze luisteren naar retailers en consumenten over wat zij graag zouden zien. Hierdoor is Columbia is een van de weinige bedrijven die daadwerkelijk luistert naar de op- en aanmerkingen van de mensen die hun producten kopen. "Als we naar de consument blijven luisteren, komt het wel goed. Zodra we gaan denken dat we meer weten dan de consument, hebben we een probleem."

Achteraf kan Gert wel verklaren hoe ze het destijds volgehouden heeft. "Het was noodzakelijk, er was geen andere optie als we er niet aan onderdoor wilden gaan. Wanneer iemand je vraagt of je de Noordzee over kan zwemmen, zeg je waarschijnlijk van niet. Maar als diegene je in zee dumpt, leer je dat behoorlijk snel. Zo is het eigenlijk mijn hele leven gegaan." Gert realiseert zich ook dat zonder bepaalde zakenrelaties het nooit gelukt zou zijn. Zo ging ze een zakenrelatie aan met een bankier wel brood in zag in meerdere kleine beginnende bedrijfjes in de buurt. Hij verstrekte destijds ook een lening aan een beginnende schoenfabrikant. Dat was Nike.

Gert Boyle is al decennia lang het gezicht van Columbia Sportswear. Ze is nu 80, en ondanks dat haar zoon in 1989 officieel het roer van haar heeft overgenomen, ziet ze niet in waarom je rond je 65e met pensioen zou moeten. "Wat moet ik doen dan, thuis zitten? Het huishouden? Bah!" Tim heeft een beter idee. Tijdens een vergadering met potentiele investeerders, vlak voor de beursgang in 1998, vroeg iemand wat er met de identiteit van Columbia gebeurt als de matriarch van het bedrijf komt te overlijden. Tim stond perplex en keek zijn moeder aan alsof dat nog nooit bij hem opgekomen was. Zelfs Gert wist even niets te zeggen. Er volgde een lange stilte. Toen klaarde het gezicht van Tim ineens weer op. "Dat is heel makkelijk," zei hij, "dan zetten we haar gewoon op!"

www.columbia.com
uit FashionUnited vakblad, januari 2005
Bram Strijbos

 

Q2 record Columbia Sportswear

Wereldwijd is de werkoop in het tweede kwartaal van 2004 is gestegen met 12,5% naar 171,1 miljoen dollar. Zo heeft de Columbia Sportswear Company laten weten. Het bedrijf is vooral bekend van outdoor kleding en schoenen. Het netto inkomen is in diezelfde tijd gestegen met 13,8% naar 10,7 miljoen, eveneens een record voor een tweede kwartaal. Voor het gehele jaar 2004 wordt een stijging van elf tot twaalf procent verwacht. De verdiensten per aandeel waren in het tweede kwartaal 26 dollarcent (voorzichtig geraamd) tegenover 23 dollarcent het voorgaande jaar.

De verkoop van sportkleding steeg in Q2 van 2004 met 31,4% naar 90,4 miljoen dollar, de verkoop van schoenen met 8,5% naar 30,7 miljoen en de verkoop van accessoires met 13,8% naar 6,6 miljoen dollar en de verkoop van toebehoren steeg met 4% naar 2,6 miljoen. Alleen de confectieverkoop liet een daling in de cijfers zien, namelijk met 12,6% naar 40,8 miljoen in vergelijk met tweede kwartaal van 2003.

www.columbia.com
27 juli 2004

 

Tweecijferige winst Columbia

De grote producent van schoenen en buitenkleding Columbia Sportswear Company zag haar cijfers het afgelopen kwartaal toenemen met 11.8 procent tot 63.6 miljoen dollar.

Dit was voornamelijk te danken aan de verkoop, die steeg met 12.6 procent. Het bedrijf zegt nu zes tot zeven procent jaarlijkse groei te verwachten voor 2003. Vooral in Europa nam de verkoop enorm toe, met wel 38.9 procent. Deze toename speelde zich vooral af op de markt van de sportkleding.

Columbia produceert allerlei soorten sport-en buitenkleding, van snowboardpakken tot wandelschoenen.

www.columbia.com
27 oktober 2003

 

Verkoop Columbia stijgt 8.5 procent

De Amerikaanse activewear- en schoenenproducent Columbia Sportswear, van de merken Columbia en Sorel, overtreft zijn eigen verkoopverwachtingen met 4.1 miljoen Euro door een stijging van 8.5 procent in de totale verkoop van het derde kwartaal tot 339.2 miljoen Euro. De Europese verkoop kwam 25.1% hoger uit dan vorig jaar, goed voor 33.8 miljoen Euro, en de overige internationale markten stegen 18 procent tot 23.2 miljoen Euro. De opbrengst van de binnenlandse verkoop was 237.4 miljoen Euro, een stijging van 4.5 procent, in Canada werd 15.9 procent meer verkocht, zodat de Canadese verkoop 42.1 miljoen opleverde.

De verkoop van bovenkleding liet de sterkse groei zien, een stijging van 10.2 procent tot 216.9 miljoen Euro. De verkoop van sportswear liep 5.9 procent omhoog tot 63.8 miljoen Euro. De verkoop van schoenen was gelijk aan het derde kwartaal van vorig jaar, goed voor 38.4 miljoen Euro.

De netto winst steeg 14.7 procent tot 57.7 miljoen Euro in het derde kwartaal dankzij een sterke groei in de netto verkoop en een lager belasting tarief, meldt Columbia.

Voor de negen maanden tot 30 September was de verkoop goed voor 607 miljoen Euro, vergeleken met de 572.8 miljoen Euro in dezelfde periode vorig jaar is dit een stijging van 5.9 procent. De netto winst steeg met 13.5 procent tot 74.3 miljoen Euro in deze negen maanden.

www.columbia.com
29 oktober 2002

 

Columbia zit sterk in de lift

De Amerikaanse sportswear fabrikant Columbia blijft in populariteit stijgen. Over het afgelopen jaar zag zij de omzetten sterker stijgen dan verwacht. Columbia stelt daarom haar winstverwachting over 2002 naar boven bij.

Over het eerste halfjaar zag het bedrijf de winst stijgen tot 16,4 miljoen dollar, ten opzichte van 15 miljoen een jaar eerder. De omzet bedroeg 267 miljoen dollar, en werd met name door de Europese verkopen de positieve kant opgestuurd. In de VS en Canada zag men de omzet licht dalen.

In februari jongst leden dacht de directie met grote moeite de winstverwachting te halen, maar dat blijkt nu makkelijk te lukken.

www.columbia.com
29-7-2002