Nu ook Marie Jo sportlingerie

Marie Jo, dat is romantische lingerie. Bij het horen van dat merk denk je dus aan met kant afgezette beha's. Of zachte ruches langs de zoom van een slipje. Lieftallige bloemetjespatronen. Maar sportbeha's? Dat niet. Toch is dat waarmee moederbedrijf Van de Velde het assortiment van Marie Jo uitbreidt: Met Marie Jo Intense wil het bedrijf een sportlingeriemerk op de markt brengen dat functionaliteit combineert met mode en luxe.

Het is niet de bedoeling dat Marie Jo Intense een 'gewoon' sportlingeriemerk wordt. Daarom ging aan de lancering van Marie Jo Intense twee jaar aan onderzoek en ontwikkeling vooraf, zo laat het bedrijf uit het Belgische Schellebelle weten.

Om te beginnen zegt het bedrijf na onderzoek te hebben ontdekt dat het aantal vrouwen dat aan sport doet, is gestegen en dat zij er ook tijdens het sporten mooi uit willen zien. Volgens een tweede onderzoek verschillen de bewegingen van borsten naargelang de beoefende sport, wat voor Marie Jo aanleiding was drie verschillende sportlevels te introduceren: De beha met de naam 'Zen' is bedoeld voor de beoefenaars van yoga, lichte gymnastiek, pilates, tai chi en dansen en ondersteunt anderhalf tot tweemaal beter dan een een gewone beha. Beha's uit de serie 'Energy' zijn ontworpen voor vrouwen die golfen, fietsen, skiën, wandelen, inline skaten of klimmen en geven twee keer meer steun dan een gewone beha.

Het derde level is 'Action' gedoopt en deze beha's ondersteunen drie keer meer dan gewone beha's, wat volgens Marie Jo nodig is om comfortabel te kunnen joggen, tennissen, kickboksen, snowboarden of turnen. Het uiterlijk van de beha's werd niet vergeten. De sportlingerie is uitgevoerd in modekleuren en voorzien van geraffineerde versieringen en gekleurde stiksels. De collectie is voor consumenten te koop vanaf september 2008.

www.mariejo-intense.com
27 juni 2008

 

Nieuwe plannen ‘Mode City' in Parijs

Het is dit jaar voor het eerst dat lingeriebeurs 'Mode City' niet plaatsvindt in Lyon. In plaats daarvan wordt de beurs gehouden in Parijs, tegelijkertijd met de beurzen Pret-a-porter (PAPP), Interfilière en Midec. Het aanbod is ongeveer even groot als vorig jaar, maar door de aanwezigheid van andere beurzen in het complex verwachten de organisatoren meer bezoekers dan voorgaande jaren.

Eurovet, de organisator van Mode City doet er alles aan om deze eerste ronde in Parijs tot een succes te maken. Zo is er een nieuwe reclamecampagne gestart en is het aanbod op de beurs opnieuw geselecteerd. Verder zijn er thematische lezingen te volgen, er zijn trendpresentaties opgesteld en er zijn catwalkshows te bezoeken. Voor retailers is er een conceptstore opgezet waar zij ideeën kunnen opdoen voor hun winkels.

Ook nieuw is de indeling van de beurs: De ongeveer achthonderd aanwezige merken zijn onderverdeeld in vier duidelijke sectoren, te weten: Young Fashion, Designers, Cocooning en Essentials. "Vooral het aantal designerlabels is fors gegroeid," zegt Caroline Le Grelle, die verantwoordelijk is voor alle trendpresentaties op de beurs. Onder de nieuwe labels zijn het label van Viktor & Rolf en het merk Custo. Opvallende afwezige is het merk Aubade, dat vorige editie ook al verstek liet gaan: "Het merk kon zich niet vinden in de koers van de beurs," laat Le Grelle weten.

De beslissing om de met de beurs uit Lyon te vertrekken werd ingegeven door het afnemend aantal bezoekers. "Zowel bezoekers als exposanten hebben te kennen gegeven liever naar Parijs te komen," vertelt Wim Strijbosch van Eurovet. Met de aanwezigheid van de andere modebeurzen verwacht Eurovet dit jaar zo'n 22.000 bezoekers op de Mode City.

www.mode-city.com
23 juni 2008

 

La Vie en Rose zoekt nieuwe retail kanalen

Het Canadese lingerie-, en zwemkledingmerk La Vie en Rose is een samenwerking aangegaan met Retail China, een Chinees distributie- en retailbedrijf, om zo de markt in het Verre-Oosten aan te boren. Het Chinese bedrijf zal het merk middels een joint venture strategisch positioneren in de snelstgroeiende middenklassemarkt ter wereld. Volgens Retail China zal het bedrijf retailkanalen voor La Vie en Rose gaan ontwikkelen en exploiteren voor China, Hong Kong en Macau. La Vie en Rose flagship winkels, shop-in-shops in warenhuizen en online verkoop behoren tot de plannen. Later dit jaar zullen al winkels in Beijing en Sjanghai opengaan.

La Vie en Rose begon in 2004 met het veroveren van de markt buiten Canada en heeft op dit moment meer dan veertig winkels buiten het thuisland in het Midden-Oosten. De deal met Retail China limited geeft het label toegang tot de snelst groeiende consumentenmarkt ter wereld. La Vie en Rose directeur, Francois Roberge zei hierover: “Globalisering creëert nieuwe markten en rijkdom en daar willen wij deel van uitmaken. China is, als een van de snelst groeiende economieën een must en zal binnen twintig jaar de grootste afzetmarkt worden. De toekomst van La Vie en Rose is direct afhankelijk van de ontwikkeling van dit soort samenwerkingsverbanden (als met Retail China).”

Andere merken die door Retail China op de markt in het Verre-Oosten worden gebracht zijn Fruits&Passion en ColdMethod. Wanneer La Vie en Rose in Nederland te koop zal zijn, is niet bekend.

www.lavieenrose.com
www.retailchinalimited.com
22 mei 2008

 

Mel B promoot Ultimo

Het Britse lingeriemerk Ultimo heeft 'scary spice' Mel B uitgekozen als het nieuwe gezicht dat het merk moet promoten. Het lingeriemerk heeft een geschiedenis met beroemde namen. Bekendheden die al eerder poseerden in de setjes van het merk zijn Rod Stewarts vrouw Penny Lancaster, Rachel Hunter en Girls Aloud-zangers Sarah Harding.

www.ultimodirect.com
25 april 2008

 

Groei voor LinChérie

Het gaat goed met LinChérie van Euretco. De lingerieketen heeft in 2007 een omzetstijging van 12 procent geboekt. Dat is fors hoger dat landelijk gemiddelde van 5 procent. Voorts heeft de formule de afgelopen twee weken drie nieuwe filalen geopend. Daarmee komt het aantal LinChérie winkels nu op 42. Euretco streeft naar een totaal 50 vestigingen in Nederland.

LinChérie verkoopt lingerie, maar ook nacht- en badmode en mannenondergoed. De keten voert A-merken als Aubade, Björn Borg, Chantelle, Marie Jo, Esprit en Triumph in het assortiment. De franchiseformule maakt deel uit van Euretco Fashion.

www.euretco.net
www.lincherie.nl
10 maart 2008

 


Lace reikt lingerie-awards uit

Bodyfashion Magazine Lace heeft de winnaars van de lingerie-awards bekend gemaakt. Het consumenten-lingerieblad organiseerde een enquête waarin het blad op zoek ging naar lingeriebekendheid en –kwaliteit van verschillende merken. De vragen werden ingevuld door 2447 respondenten. Naar aanleiding van de enquête werden uiteindelijk drie awards uitgereikt; die voor pasvorm, design en merkpersoonlijkheid. Styliste Dyanne Beekman, bekend van televisieprogramma’s Looking Good en Passion for Fashion, won de award voor merkpersoonlijkheid, die zij deze week in ontvangst heeft mogen nemen. De award voor beste pasvorm behoorde volgens de lezeressen van Lace toe aan Triumph en de award voor design ging naar Marlies Dekkers. Op gebied van merkbekendheid scoorde de lingerie van Dyanne ook hoog; zij stond samen met merken als Triumph, Marlies Dekkers, Marie Jo en Chantelle in de top.

“We hebben de lezeressen niet gestuurd door namen van te voren op te noemen. Zij noemden de namen van merken spontaan op,” verduidelijkt uitgever van Lace Axel van ‘t Hoen de werkwijze.
Beekman mocht haar award gisteren in ontvangst nemen voor de lingerie die zij verkoopt bij Livera, en was blij met de prijs: “Wat een eer! In zo’n korte tijd”. Sinds najaar 2006 wordt de lingerie van Beekman verkocht bij Livera. De onderkleding van Dyanne kenmerkt zich door soepele stoffen en betaalbaarheid. Axel van ‘t Hoen reikte de prijs gisteren uit aan Dyanne en vorige week aan Triump. Marlies Dekkers zal haar prijs nog in ontvangst nemen.

“De winnaars kunnen twee dingen constateren,” zegt Van ‘t Hoen. “Ten eerste dat hun merk relatief bekend is en ten tweede wat de consument van het merk vindt.” Volgens Van ‘t Hoen zijn de lingeriemerken blij dat er eindelijk een kwaliteitsonderzoek onder lingeriedraagsters gehouden wordt. “Maar,” zegt Van t Hoen, “we pretenderen echt niet at de uitslag van het onderzoek de waarheid is. We willen alleen data op tafel hebben over de psycho-sociale aspecten van het dragen van een bepaald merk.”

Lace is een consumentenblad dat sinds tweeëneenhalf jaar bestaat en in samenwerking met 2400 lingeriewinkels in vijf landen wordt uitgegeven. Het blad is niet in de winkel te koop, maar wordt verspreid door de desbetreffende lingeriezaken. Als alles naar planning gaat, zullen de awards voor lingeriebekendheid en –kwaliteit eens in de twee jaar worden uitgereikt.

www.lacemagazine.eu
4 maart 2008

 

Lingerietentoonstelling in Gent

Het museum voor Industriële Archeologie en Textiel (MIAT) in Gent wil eind 2008 een tentoonstelling houden over lingerie. In de tentoonstelling moet de nadruk komen te liggen op de ontwikkeling van ondergoed van natuurlijke materialen als wol, zijde en katoen in de negentiende eeuw naar de opkomst van kunstzijde en de ontwikkeling van synthethische stoffen in de twintigste eeuw. Ook is te zien hoe de vormgeving veranderde van korset tot beha's en sexy kledingstukken als hemdjes bustiers en brassières.

www.miat.gent.be
29 februari 2008

 

Halve cups nu ook in Nederland

Na het enorme succes van de halve cupmaten van Playtex in Amerika (na de introductie zijn de verkoopcijfers met 643 procent gestegen) en Engeland zijn de bh's van Playtex binnenkort ook in Nederland te verkrijgen. Op dit moment zijn de leveringen aan de detaillisten in volle gang.

De Playtex MySize collectie bestaat uit verschillende series: My Plain Must Have, My Beautiful Ornamental, My Feminine Favourite, in de kleuren crème caramel, zwart, parelmoer en chocoladebruin. De basiscollectie (My Plain Must Have) is doorlopend leverbaar en ook de andere twee lijnen zijn nu nog te bestellen. De maten gaan van A tot D en alles wat daar tussen zit. Om de detaillisten een handje op weg te helpen zijn er speciale cursussen waarin winkeliers uitleg krijgen over de juiste cupmaat en pasvorm.

“De reacties van de detaillisten waren tweeledig,” zegt Marion Bijsterveld namens Playtex. “Enerzijds zijn ze heel enthousiast, anderzijds sceptisch en vragen ze zich af of dit wel nodig is.” Volgens het bedrijf, dat het patent heeft op bh's in halve maten, draagt tachtig procent van de vrouwen een bh in de verkeerde maat. Maar of het concept in Nederland net zo zal aanslaan als in Amerika? Dat blijft even afwachten.

www.playtex.com
12 februari 2008

 

Lyon Mode City verhuist

De internationale lingeriebeurs Lyon Mode City verhuist naar Parijs. Dat heeft Eurovet, de organisatie van de beurs die al twintig jaar in Lyon plaatsvindt, bekendgemaakt. Lyon Mode City is een bodyfashionbeurs vooral gericht op lingerie en badmode en vindt iedere zomer plaats. Sinds 2004 kampt de beurs echter met tegenvallende bezoekers- en exposantenaantallen.

Vanwege de verhuizing naar de Franse hoofdstad wordt de plaatsnaam Lyon weggelaten en zal de beurs voortaan Mode City worden genoemd. De eerste editie vindt plaats op 7 en 8 september 2008 in het Parc des Expositions bij de Porte de Versailles. Daar zijn ook de grote Parijse beurzen, zoals Prêt-à-Porter, Who's Next en Interfillière, de beurs voor lingerietextiel en -accessoires. De andere grote lingeriebeurs van Eurovet – le Salon international de la lingerie – vindt ook in Parijs plaats maar is altijd in januari.

www.lyonmodecity.com
20 december 2007

 

Mannen onwetend over lingeriematen

De meeste mannen kennen de lingeriemaat van hun vriendin of vrouw niet. Zeker bij 90 procent van de mannen ontbreekt de kennis over de cupmaat van hun geliefde. Dat blijkt uit onderzoek van GfK Panel services Benelux onder tweehonderd lingeriespeciaalzaken. "Voor mannen schuilt het probleem niet in de drempel van een lingeriezaak, maar meer in het kiezen van de juiste maat,” zo constateren de onderzoekers. Als mannen een setje aanschaffen voor hun partner, geven ze de maat met de hand aan of wijzen op de boezem van de verkoopster. Deze strategie blijkt effectief, zo stelde het onderzoek vast: Zeventig procent van de aankopen is in de juiste maat.

www.gfk.nl
6 december 2007

 

Nieuwe lingeriemerken in Nederland

Marcyn Fashion Agency dat al het Braziliaanse lingeriemerk Marcyn in zijn portefeuille had, vertegenwoordigt sinds kort ook de lingeriemerken Rien en Luna die Giorno. “We merkten dat er vraag was naar deze twee nieuwe merken,” zegt eigenaar van Marcyn Fashion Agency Sandor Dubbeld. “Op dit moment hebben verschillende klanten al Luna di Giorno gekocht, maar er is nog geen grote verkoop geweest. Wel hebben we al klanten kunnen enthousiasmeren.”

Het Italiaanse Luna di Giorno heeft behalve een lingerielijn ook een uitgebreide colectie met badjassen, slippers en handdoeken. Dubbeld: “En twee keer per jaar komt het label met vijftig nieuwe items.” Het elegante Franse merk Rien is een dochtermerk van het bekendere Nicole Olivier van ontwerpster Nicole Leveque. Ook Rien brengt twee keer per jaar een collectie op de markt, waarvan onder andere bh's, broekjes en body's deel uitmaken. Marcyn Fashion Agency vertegenwoordigt het merk Marcyn ook in onder andere Spanje, Portugal, Italië en Duitsland. Uniek aan het merk is dat het het hele jaar door geleverd kan worden.

www.marcyn.eu
22 november 2007

 

Deel opbrengst Indulge naar Stop Aids Now

Lingeriemerk Indulge start deze week met een actie waarbij een deel van de opbrengst van het lingeriesetje Red X-mas aan de stichting Stop Aids Now wordt gedoneerd. Van elk verkocht setje gaat vijf Euro naar een project van de stichting, dat vrouwen met HIV en Aids voorlicht en behandelt.

Directeur van Indulge Industries, Sasja Leenders, kwam op het idee op deze manier geld te doneren aan Stop Aids Now toen zij zelf een Aids test moest ondergaan vanwege een zwangerschap. “Ik was best zenuwachtig en ben er toen heel erg over na gaan denken,” vertelt ze. De combinatie van lingerie en een goed doel vond Leenders een leuke en op deze manier kon ze iets doen voor alle vrouwen die met het hiv-virus besmet zijn of Aids hebben.

De keuze voor dit setje was simpel: “De zwarte variant ervan liep vorig jaar heel goed, dus heb ik voor deze actie een rode laten maken.”

Beschermvrouwe van de actie is actrice en columniste Victoria Koblenko. Koblenko is al jaren gekoppeld aan de Nationale Commissie voor internationale samenwerking en Duurzame Ontwikkeling (NCDO), een organisatie die mensen in Nederland bij internationale samenwerking betrekt en hen ondersteunt met informatie, subsidie en adviezen, en daarbij als leidraad de millenniumdoelen heeft. Voor Koblenko was het een logische stap haar bekendheid te lenen aan een actie als deze. Koblenko: “Alle dingen die ik voor een goed doel doe probeer ik te doen in de geest van de millenniumdoelen en deze actie past daar bij. Niet alleen het terugdringen van Aids, maar ook onderwijs en in het bijzonder onderwijs aan alle vrouwen in de wereld zijn twee van die doelen.”

Stop Aids Now vond het eens wat anders om op deze manier fondsen te werven, naast de verkoop van producten als de art-bag en de door U2-zanger Bono bedachte rode producten als All-Stars en iPods. Marco Groenewegen van Stop Aids Now: “Een belangrijk deel van alle nieuwe hiv-geïnfecteerden in de wereld betreft vrouwen, daarom is dit een heel goed initiatief. Het past. Vrouwen kunnen op deze manier bijdragen aan de gezondheid van andere vrouwen.” Ook de actie van make-up merk MAC dat de opbrengst van alle Viva Glam make-up aan de strijd tegen Aids doneert past in deze traditie.

Nu maar hopen dat het setje goed verkoopt. Leenders: “Ik ben erg benieuwd of de consument het gaat kopen omdat zij het mooi vindt of om op deze manier een steentje bij te dragen aan het goede doel.” Het rode setje is vanaf deze week in alle V&D's in het land verkrijgbaar. Ook de tachtig lingeriewinkels waarin Indulge te koop is doen mee aan de actie, die tot na de feestdagen doorgaat.

www.indulgeindustries.nl
12 november 2007

 

De perfecte bh?

Bh’s in halve maten. Na Amerika zijn de bh’s van Playtex vanaf september ook in Engeland te koop. Volgens het bedrijf draagt 80 procent van de vrouwen een bh in de verkeerde maat.

“Playtex heeft het patent op bh’s in halve maten, wat betekent dat het wereldwijd het enige merk is dat het mag verkopen,” alsdus Sarah Egerton van Focus PR. Sinds vorig jaar zijn de bh’s in Amerika te koop en dat bleek een groot succes. Egerton: “Vrouwen kiezen steeds vaker voor producten die hun behoeftes precies vervullen. Foundation, koffie, schoenen en broeken, het liefst laten we het op maat maken.” Sinds de lancering in Amerika, vorig jaar zijn de verkoopcijfers met 643 procent gestegen. De half size bh’s zijn momenteel verantwoordelijk voor 50 procent van de verkoop van het merk.

Egerton: “Meer dan 80 procent van de Engelse vrouwen draagt de verkeerde maat bh. Maar uit onderzoek van Playtex kwam naar voren dat 58 procent van die vrouwen denkt dat ze geen halve maat bh nodig heeft.” De Playtex MySize collectie bestaat uit verschillende modellen: My Plain Must Have, My Beautiful Ornamental, My Feminine Favourite, te koop in de kleuren creme caramel, zwart, parelmoer en chocoladebruin. De maten gaan van A tot D en alles wat daar tussen zit: 32-36A, A1/2, B, B1/2, 34-38C, C1/2, D. Of de bh’s ook in binnenkort in Nederland te koop zijn, is nog onbekend.

www.playtex.com
9 augustus 2007

ingezonden mededeling
Magic Bodyfashion opent Shop-in-Shop

Magic Bodyfashion heeft een Shop-in-Shop geopend in het prestigieuze warenhuis PRINTEMPS op de Boulevard Haussmann in Parijs.

De verkoopoppervlakte van 12m2 wordt volledig ingenomen door een overzichtelijke presentatie van de MAGIC producten met een uitleg van de artikelen via een plasmascherm. De moderne witte kasten zijn ontworpen door René Blokzijl in stoer wit hout met gekleurde plexi-glas schappen.
De kleurrijke producten van Magic vallen goed in het oog tussen de luxe lingeriemerken bij Printemps.

Gelijk na de opening sloeg de verkoop al goed aan en binnen een paar dagen moest het assortiment weer worden aangevuld. Als gevolg van het succes worden er in september nog 4 vestigingen van Printemps van een MAGIC-shop voorzien, waaronder nog 2 in Parijs en verder in Lille en Marseille.

www.magicbodyfashion.com

2 augustus 2007

Der Kommissar maakt badkleding

Lingerielabel Der Kommissar heeft een couturecollectie van badkleding ontwikkeld. De badkleding wordt gepresenteerd in een show tijdens de Fashion Week, waarbij ontwerpster Annelies Nuy streeft naar zo'n dertig á veertig opkomsten. De collectie prestenteert een nieuw silhouet met hoge broekjes en puntige borsten. Zoals ook bij de lingerie van het merk zijn de ontwerpen niet functioneel bedoeld. Dus niet om mee te zwemmen of te sporten, maar meer om de show mee te stelen tijdens een beachparty.

www.derkommissar.nl
9 juli 2007

Lingeriecommercials nog spraakmakender

Lingeriecommercials trekken aandacht. Zeker in een tijd waarin de ChristenUnie ageert tegen posters van Hunkemöllermodellen in gouden bikini en schrijfster Ariel Levy in opstand komt tegen de bimbocultuur waartoe ze de lingeriemodellen rekent. Geen wonder dus, dat bedrijven de verhoogde aandacht voor lingerie gebruiken om de boel nog maar eens flink op te schudden.

In het buitenland scoutte de Zwitserse detailhandelaar Migros 26 aantrekkelijke singles en plaatste hen in Migrosondergoed op een website met contactadvertenties. Volgens de Telegraaf kregen de vrouwelijke modellen uit deze campagne al ruim 150 mailtjes van belangstellende mannen. Migros zelf meldt dat een van hen op deze manier al een partner heeft gevonden.

In eigen land zijn er eveneens spraakmakende initiatieven om ondergoed aan de man te brengen. Sloggi geniet al jaren bekendheid met zijn ‘billboards'. Onlangs plaatste het merk vier sexy modellen online die wekenlang commando's als ‘jump', ‘turn'en ‘undress' opvolgden van Nederlanders die bij wijze van internetgame zelf een billboard konden ontwerpen. Dit najaar heeft Sloggi een nieuwe stunt in petto; een internationale billenwedstrijd om de titel ‘De mooiste billen van de wereld' en een modellencontract voor de duur van de campagne. Onder het motto ‘Show me your Sloggi' nodigt het bedrijf deelnemers uit een foto van hun billen op te sturen (met ondergoed). De foto's van de deelnemers zijn dan te bekijken op een driedimensionale internetsite. Daarop kunnen mensen die een 3Dbril hebben opgehaald bij een Sloggiverkooppunt hun stem uitbrengen op hun favoriete paar billen. De Nederlandse top tien doet mee aan een internationale finale in München. “Lingeriereclames zijn wel meer in het nieuws, maar we merken geen toename van klachten,” zegt woordvoerder Ellen Houben. “De laatste jaren hebben we juist veel positieve reacties gekregen. Alleen toen we een aantal jaar geleden begonnen met de billboards was er wat weerstand.” In de manier van reclame maken verandert dan ook niets bij Sloggi. “Het enige dat we doen is rekening houden met de locaties van de billboards,” aldus Houben. “Dus niet in de buurt van basisscholen of een moskee.”

Rob Heilbron van Sapph is enthousiast over de discussies. “Dat erover gesproken wordt is exact de bedoeling,” vindt hij. De vorige campagne, met de titel ‘Dress less to impress', veroorzaakte opschudding wegens de uitgesproken stijl. De nieuwe campagne is zo mogelijk nog explicieter. Komend weekend wordt de aftrap daarvan gegeven met een paginagrote advertentie in het Algemeen Dagblad. “Als mensen het niet willen zien, slaan ze de bladzijde maar om,” vindt Heilbron. “En op straat kijken ze maar de andere kant op.”

Ook Hunkemöller is nog altijd verheugd over de extra aandacht die de gouden bikini opleverde. “De bikini's waren snel uitverkocht, maar inmiddels hebben we extra exemplaren laten maken,” zegt algemeen directeur Martin Rieger. “Nu het onderwerp nog leeft, maken we daar vanzelfsprekend gebruik van.” In de meest recente campagne is de gouden bikini dus opnieuw van de partij. Deze keer wordt het kledingstuk gedragen door een donker model die twee cheeta's aan het lijntje houdt.

migrosmodels.ch
www.hunkemoller.nl
www.sapphlingerie.com
www.sloggi.com
25 mei 2007

 

Der Kommissar presenteert Bedroom Toys

Lingerielabel Der Kommissar breidt het assortiment uit met ‘Bedroom Toys', attributen om een erotische sfeer op te wekken in de slaapkamer. Tijdens de afsluitende show van de Fashion Week in Glasgow presenteert ontwerpster Annelies Nuy de uitbreiding voor het eerst. Op het vasteland van Europa worden de accessoires pas dit najaar getoond. “Ik wil met Der Kommissar een mindstyle ontwikkelen,” legt Nuy uit. “Het begon met accessoires op het lichaam waarmee je een code af kon geven aan je partner, haute lingerie was de tweede stap en nu heb ik dingen ontworpen die verder van het lichaam af staan. Ze zijn bedoeld om je te helpen je omgeving in overeenstemming te brengen met je fantasie en om vrouwen meer zelfvertrouwen te geven in het erotische spel.” Tot de lijn behoren bijvoorbeeld een ‘spanker' een touw. En een ambachtelijke leren sleutelhanger in de vorm van een fallus. “Maar dat is meer voor de grap,” aldus Nuy.

www.derkommissar.nl
30 maart 2007

 

SIL breidt uit

Afgelopen week gingen de Parijse beurzen weer massaal van start. Het beursterrein in de Porte de Versailles werd overspoeld door inkopers en internationale pers die de Prêt à Porter, de Who's Next, Première Classe, Midec schoenenbeurs, Salon Internationale de la Lingerie en de Interfilière bodyfashion stoffenbeurs in grote aantallen bezochten.

Op de Salon Internationale de la Lingerie (SIL) en de Interfilière bodyfashion stoffenbeurs werd weer druk onderhandeld. Ondanks de half ontblote modellen die in kleine niemandalletjes van diverse lingeriemerken de beurs afstruinden en minimodeshows gaven, waren de inkopers niet snel afgeleid. Deze beurs is vooral een zakelijke aangelegenheid. Grote namen als Aubade, die van de zomer in Lyon ontbraken, waren in Parijs weer volop aanwezig. Nieuw op deze editie is dat er voor de pre-registratie moest worden betaald. “Daarmee kopen bezoekers wel een extra dienst,” zegt Cécile Jubin, productmanager van het Internationale Promotieteam. “Het is een instrument waarmee ze hun bezoek van te voren kunnen organiseren, dus het heeft toegevoegde waarde.” Voorts worden in juni ook zogenaamde evolution days georganiseerd. Hiermee geeft de organisatie gehoor aan het bezwaar van een aantal deelnemers dat de beurs in Lyon in september te laat vindt voor inkopers. De evolution days zijn bedoeld als aanvulling. Er wordt ook in april een nieuwe beurs in Hong Kong georganiseerd. “China is een grote markt voor ons,” aldus Jubin. “Sinds 2005 is het aantal bezoekers in Shanghai met 18 procent gestegen en stonden er twee keer zoveel deelnemers.” Ondertussen zal het aanbod in Lyon worden uitgebreid met een aantal sportieve ondergoedmerken, dankzij een samenwerking met de Sport Achat organisatie.

De SIL was voor nieuwkomer Jolet van Erkel een openbaring. De Nederlandse ondernemer stond voor het eerst met haar splinternieuwe badmodemerk Jolet op de beurs. “Het bevalt me erg goed,” zei ze enthousiast. “Er zijn veel mooie merken, de stands zien er bijzonder goed uit en we hebben al veel belangstelling gehad, met name vanuit het Midden Oosten waar ze dol zijn op het hoge St Tropez gehalte van deze bikinis.” Ook Ted Davis, directeur van het Amerikaanse accessoiremerk Braza, was te spreken over de inrichting. “We komen hier al 16 jaar en zijn na drie jaar afwezig te zijn geweest, nu weer terug. Het ziet er goed uit. De organisatie lijkt meer zijn best te hebben gedaan.”

De Parijzenaren zelf waren minder te spreken over de beurzen en dan met name over het assortiment op de accessoirebeurs Premiere Classe. “Het zijn altijd dezelfde merken, er is nooit iets nieuws,” verzuchte de hoofdredactrice van een Franse publicatie tijdens de spectaculaire lingerieshow op vrijdagavond. Toen Calvin Klein een van de hoofdprijzen won voor beste ontwerp, zei ze: “Het zijn altijd dezelfde merken die deze prijzen winnen. Wanneer durven ze iets nieuws aan?”

www.lingerie-paris.com
www.interfiliere.com
6 februari 2007

 

Lingerieweek definitief ter ziele

lingerieweekHet is definitief over en uit met de week van de Lingerie. Organisator Bodyfashion Promotion kon niet genoeg ondernemers vinden die belangstelling hadden in deelname aan de promotieweek voor lingeriespeciaalzaken. Wel denkt de brancheorganisatie na over een vervangend evenement.

Brancheorganisatiemanager Helen Ypma denkt dat de afnemende belangstelling te wijten is aan de economische ontwikkelingen: “Grootwinkelbedrijven en ketens als Hunkemoller en Livera hebben bezuinigd en als gevolg daarvan besloten hun promotiebudget niet langer te steken in gezamenlijke promotie. Zonder deze grote spelers in de markt kun je geen landelijke campagne opzetten.”

Zo was de eens spectaculaire nacht van de Lingerie nu verworden tot niet meer dan een knusse party. Vorig jaar dreigde de lingerieweek zelfs te worden afgeblazen wegens een gebrek aan belangstelling binnen de branche. Het evenement werd toen op het nippertje gered door hoofdsponsor Libresse. De uitvoering van de twaalfde editie van de lingerieweek was echter al veel soberder en minder uitbundig dan in voorgaande jaren. In betere tijden werd de Week van de Lingerie algemeen erkend als een van de beste promotie-acties binnen de modebranche. “We konden altijd rekenen op veel belangstelling van de pers,” vertelt Ypma. “En we zijn er gezamenlijk in geslaagd om het taboe op lingerie weg te werken.” De merknaam Week van de Lingerie blijft beschermd en wordt door Bodyfashion Promotion te 'huur' aangeboden aan ondernemingen uit de bodyfashionbranche die zelf een alternatieve Week van de Lingerie willen organiseren.

Zelf is de organisatie ook al bezig met een vervangend evenement. Ypma: “We zijn in gesprek met Modint en Mitex om een soortgelijk initiatief op poten te zetten. Maar we willen dat dan wel op een andere manier aanpakken. We onderzoeken wat de mogelijkheden zijn.”

www.weekvandelingerie.nl
10 oktober 2006

 

 

Timpa failliet

De Nederlandse lingerieproducent Timpa is op 5 juli jl. failliet verklaard. Timpa ontwierp en produceerde o.a. de merken Boobs&Bloomers en Duet. Het ondergoed van Timpa werd onder meer verkocht bij V&D, Livera en Hunkemöller. Het bedrijf exporteerde ook lingerie en badmode naar de Verenigde Staten, Engeland en Frankrijk.

Vanaf het begin dit jaar was het bedrijf gevestigd in de Brabantse plaats Halsteren. De Nederlandse handelsonderneming Timpa Foundations BV bestond al sinds 1952. Sindsdien maakte het bedrijf jaarlijks twee collecties. Het ontwerpen daarvan gebeurde in Nederland. De productie vond oorspronkelijk plaats in Nederland en België, later in Tunesië en sinds enkele jaren in het goedkopere China.

Het advocatenkantoor Van Leeuwen en De Waard, dat optreedt als curator van het bedrijf, laat weten dat Timpa zelf het faillissement heeft aangevraagd. Jeroen de Waard: “De directie heeft aangifte gedaan, als gevolg van de verliezen van het afgelopen jaar.”

Timpa verkeerde al langere tijd in zwaar weer. Eerder moest het bedrijf al dertig mensen ontslaan, met het faillissement komen er nog eens 17 medewerkers op straat te staan. De oorzaak van het faillissement ligt waarschijnlijk in de groeiende concurrentie vanuit goedkopere landen als China. “Volgens de directie werd de bedrijfsvoering bemoeilijkt doordat de prijzen op de markt onder druk stonden,” licht De Waard toe.

Op dit moment onderzoekt het kantoor wat precies de schuldlast van het bedrijf is. De bedrijfsvoering is inmiddels beëindigd.

www.timpa.nl
21 juli 2006

 

 

Kate Moss gezicht stoute lingerie

Supermodel Kate Moss wordt het nieuwe gezicht van het uitdagende Britse lingeriemerk Agent Provocateur. Kate zal in vier mini-filmpjes te zien zijn genaamd The Four Dreams of Miss X , waarin zij een mysterieuze dame in verschillende pikante scenes vertolkt. Het publiek zal alleen niet weten dat het Kate betreft tot het laatste filmpje. De filmpjes werden eerder deze maand gefilmed in een huis in de Londense buurt Mayfair door regisseur Mike Figgis. In september zullen de spotjes als internet video worden verkocht. Figgis heeft ook 40 foto's van Kate genomen voor de Agent Provocateur catalogus. “Ik begrijjp eindelijk waarom men haar een supermodel noemt,” zei Figgis, die nog nooit met Kate had gewerkt. “Zij is de enige en de beste.”

www.agentprovocateur.com
12 juli 2006

 

Lingerie in beeld

De tentoonstelling ‘Van keurslijf tot string’, vanaf 11 juli te zien in het Historisch museum Rotterdam, brengt de lingeriegeschiedenis tot leven. De collectie bevat eveneens hedendaagse topstukken van onder meer Marlies Dekkers, Jean Paul Gaultier en Vivienne Westwood.
Marlies Dekkers werkte mee aan de tentoonstelling door een opstelling te maken in een zes meter lange etalage. Daarin combineerde ze een van haar eigen ontwerpen met eeuwenoude geldkisten van het museum. Op een televisiescherm zijn fragmenten uit haar shows te zien, die een mooi beeld geven van de ondermode van vandaag.

Ondergoed was altijd al nauw verweven met de mode, al bleef het meestal onzichtbaar. Dat veranderde toen het couturiers inspireerde om het als bovenmode te gaan gebruiken, zoals in de ontwerpen van Westwood en Gaultier die het museum toont. Niet alleen ontwerpen van de internationale couturiers hebben een plek in het museum, ook is er plaats ingeruimd voor creaties van jonge Nederlandse ontwerpers als Claes Iversen en Michael van de Meide. En er zijn bewegende beelden van de creaties voor ‘Der Kommissar’ van ontwerper Annelies Nuy en fotograaf Marcel van der Vlugt.

De historische ondermode is te zien in een opmerkelijke combinatie met de collectie antieke deuren van het museum. Een uniek metalen korset uit 1620 staat achter een zeventiende-eeuwse gevangenisdeur, een crinoline naast barokke salondeuren, je moet als het ware ‘gluren’ om de stukken te kunnen bekijken.
Door de ontwikkeling van de lingerie in beeld te brengen, schetst het museum een tijdsbeeld waaruit duidelijk blijkt hoe relatief het schoonheidsideaal is. Het ondergoed wordt periode na periode gevormd naar het ideale figuur. Hoe dat figuur verandert, is duidelijk te zien aan de serie etalagepoppen.
Deze staan ontkleed op een catwalk opgesteld en hebben al naar gelang de periode waarin ze ontworpen zijn een totaal ander figuur. De smalle taille in de jaren 50, het jongensachtige figuur zonder taille en boezem in de jaren daarna en de grote borsten van de jaren negentig, het museum laat zien dat de poppen deze vormen vanzelf krijgen, en hoe vrouwen van vlees en bloed vormend ondergoed of cosmetische chirurgie gebruiken om tegemoet te komen aan het schoonheidsideaal.
Al deze ingesnoerde wespentailles, graatmagere lijven en plastisch gechirurgeerde borsten zijn allesbehalve onschuldig, zo blijkt verder. Het museum sluit zijn ogen niet voor de medische consequenties van de modedruk. Zowel eetstoornissen, als depressies en verdrukte ingewanden zijn in beeld gebracht. Zo wordt een tentoonstelling over ondergoed ook nog confronterend.

www.historischmuseumrotterdam.nl
10 juli 2006

 

Aandacht voor grotere cups

De traditionele beha verdwijnt en wordt vervangen door trendy functionele lingerie. Fabrikanten van ondermode zijn collectief hun aanbod aan het vernieuwen. Vrouwen verwachten tegenwoordig meer van een beha dan dat die alleen ondersteuning biedt. Dit is een tijd van technologische hoogstandjes en van modieuze lingerie voor vrouwen met meer dan cup D.

De Amerikaanse markt voor bodyfashion heeft een waarde van $5,2 miljard en voor 2006 wordt nog eens een omzetgroei van 6 procent verwacht. In de VS is de omzet in beha's in 2005 al met $12 miljoen opgelopen tot $64 miljoen. Het is dan ook begrijpelijk dat juist daar door fabrikanten op grote schaal in innovaties wordt geïnvesteerd. Topmerken zoals Playtex, Victoria's Secret, Maidenform en Olga presenteren dit seizoen allemaal nieuwe modellen. Zo heeft Maidenform onlangs de Flex-to-Fit gelanceerd, een beha die begint bij maat 80C. Deze zomer komt Warnaco voor Olga met de nieuwe lijn Christina, die functionele en modieuze lingerietrends gaat brengen tot cupmaat F.

Er is momenteel vooral veel aandacht voor de grotere cupmaten. Dat is geen verrassing aangezien de gemiddelde cupmaat van vrouwen, in Noord-Amerika en Europa maar bijvoorbeeld ook in China, blijft toenemen. Daarnaast heeft onderzoek uitgewezen dat vrouwen vanaf cup C bijna twee keer zoveel beha's kopen als vrouwen met cup A of B.

Een woordvoerder van Warnaco zegt in Ad Age dat vrouwen met grote borsten nog steeds weinig keus hebben. Het aanbod is wel gegroeid is, maar het ontbreekt nog altijd aan modieuze lingerie in grote maten. Naast modieuze gaat Warnaco met Christina ook functionele modellen brengen. Zoals de minimizer die de boezem zodanig verkleint dat vrouwen getailleerde blouses kunnen dragen zonder dat de knoopjes open springen. Ook brengt de fabrikant beha's op de markt die geschikt zijn om onder diepe decolletés of zelfs strapless te dragen. Praktische ondermode voor vrouwen met meer dan cup D, want dat was in veel gevallen de maatgrens voor dergelijke beha's.

www.olgalingerie.com
www.maidenform.com
24 april 2006

 

 

 

Pierre Cardin naar Nederland

De lingerie van Pierre Cardin, van oorsprong een Italiaans merk, zal ook in Nederland verkocht gaan worden. Het agentschap Didonna heeft de licentie van het merk in handen gekregen. Het merk zal worden verkocht door de betere lingeriewinkels vanaf het middensegment. Er is een doorlopende basiscollectie welke blijvend te bestellen is en twee fashion collecties waarvan de beste items op voorraad blijven. “De zeer interessante retailmarge, de stock, de prijs en luxe uitstraling maken Pierre Cardin zeer interessant” aldus Ankie den Hertog van Didonna. De collecties zijn elke maandag te bewonderen en te voelen in het splinternieuwe Bodyfashion Center in Amersfoort.

www.didonna.nl
18 april 2006

 

Geen 13e promotieweek lingerie

Er komt definitief een eind aan de ‘Week van de Lingerie'. Vorig jaar dreigde de jaarlijkse promotionele actieweek rond lingeriespeciaalzaken ook al te worden afgeblazen, omdat enkele grote spelers in de branche hun steun introkken. Dankzij hoofdsponsor Libresse kon de 12 e editie van de week in oktober 2005 toch doorgaan, maar in afgeslankte vorm. Bodyfashion Promotion heeft laten weten dat het in 2006 “definitief over en uit” is voor de Week van de Lingerie. “Na 12 jaar blijkt het niet meer mogelijk om voldoende partijen bij de organisatie te betrekken en ieders individuele belangen onder één noemer te brengen in één breed gedragen nationale campagne” zo meldt de organisatie.

“De nationale ondermode promotieweek is na veel mooie jaren op een dood spoor beland. Ooit reed er tijdens de Week van de Lingerie een speciale trein door Nederland. Op stations werden modeshows gegeven, tot verrassing van honderden forenzen en de pers.” Ook de jaarlijkse ‘Nacht van de Lingerie' en de bekendmaking van de ‘Lingeriedraagster van het Jaar' waarmee de week ieder jaar werd geopend, kon op veel aandacht rekenen. De titel ging vorig jaar naar Leontien van Moorsel, maar deze opening werd al een stuk minder uitbundig gevierd dan voorgaande jaren. Eerdere titeldraagsters Pia Douwes (2002) en Chazia Mourali (2003) kregen de award nog in bomvolle nachtclubs uitgereikt. Vorig jaar was geen sprake meer van een spectaculaire ‘Nacht' met honderden gasten, maar werd een knusse Lingerie Party voor een klein publiek gepresenteerd.

“Hoewel van diverse kanten het belang voor een collectief aandachtsmoment voor bodyfashion wordt onderstreept, heeft de Week van de Lingerie voor de branche het eindstation bereikt,” zo heeft Bodyfashion Promotion laten weten. “Commercieel komen andere belangen naar voren. Zelfstandige lingeriewinkels verliezen om uiteenlopende redenen hun interesse in De Week en de substantiële sponsors – winkelketens en warenhuizen – geven een andere invulling aan hun marketingcommunicatie. Ondanks de externe financiële steun van Libresse is de steun vanuit de branche te gering om een collectieve activiteit op dezelfde schaal te continueren.”

De Week van de Lingerie werd in haar hoogtijdagen algemeen erkend als een van de beste promotie-acties binnen de modebranche. Geen andere sector in de branche is tot nu toe in staat geweest om met evenveel succes de handen ineen te slaan. De merknaam Week van de Lingerie blijft beschermd en wordt door Bodyfashion Promotion te ‘huur' aangeboden aan ondernemingen uit de bodyfashion branche die zelf een alternatieve Week van de Lingerie willen organiseren.

www.weekvandelingerie.nl
6 april 2006

 

 

 

Leontien's sportbeha

Olympisch kampioene en Lingeriedraagster van het jaar Leontien van Moorsel maakt reclame voor Shock Absorber. “Zij weet als geen ander hoe belangrijk het is om een goede sportbeha en sportkleding te dragen tijdens de sportieve inspanningen,” meldt het persbericht. Van Moorsel is het gezicht van de trendy Active Wear collectie van het merk. Een collectie die bestaat uit hippe broeken, tops, shorts, vestjes, shirtjes, singlets en rokjes. Daarbij is alles op elkaar afgestemd en passen de sportbeha's perfect onder de tops. “Het is sportieven mode die functioneel is en comfortabel. Mode om in te sporten of gewoon lekker casual te dragen in de vrije tijd.”

2 maart 2006

 

 

 

Amersfoort centrum voor Bodyfashion

Het nieuwe BodyFashion Center in Amersfoort is deze week officieel geopend. Voor het eerst heeft Nederland nu met dit centrum voor ondermode een eigen “Lingeriehoofdstad”.

De eerste beursdag vond afgelopen zondag plaats en was met 1234 bezoekers een groot succes. Op maandag brachten 1079 mensen een bezoek aan het nieuwe centrum en velen bleven ook voor de officiële opening van het gebouw. Lingeriedraagster van het Jaar Leontien van Moorsel luidde de feestelijkheden in, waarop een avondprogramma vol mode, muziek en lingerie-gerelateerde acrobatiek volgde.

“Er heerst een heel goede sfeer,” zegt Monica van Alewijn, pers attaché voor Bodyfashion Promotion. “Men is erg opgetogen en onder de indruk van het gebouw en de uitstraling. Het vormt de ideale achtergrond voor de producten en het is een leuke ervaring om er rond te lopen.”

Dertig bedrijven hebben een permanente showroom in het centrum, dat voorts ook uit kantoren en een beursvloer bestaat. Ongeveer 100 leveranciers van lingerie, badmode en nachtkleding zullen ook hun beursactiviteiten naar het gebouw verplaatsen. Hiermee bevat het complex - dat door architect Dick Venneman van Dedato uit Amsterdam is ontworpen – 90 procent van de bodyfashion branche.

Iedere showroom heeft een eigen uiterlijk en uitstraling en er heerst een veel intiemere sfeer dan op de voorgaande beurzen, mede dankzij de lagere plafonds en het uiterlijk van een winkelbuurt.

De afgelopen 25 jaar konden fabrikanten hun assortiment alleen op de driedaagse vakbeurs BodyFashion Tradefair tentoonstellen. Net als de branche voor bovenmode, de schoenenbranche en de sportbranche heeft de lingeriebranche nu een eigen centrum waar men terecht kan voor inkopen, maar ook seizoensevenementen zoals shows, trendpresentaties en gastexposities. Het BodyFashion Center zal zich ook ontwikkelen als kenniscentrum en trefpunt voor de pers.

De totale bodyfashion markt heeft een waarde van €860 miljoen, oftewel een volume van 110 miljoen stuks. De Nederlandse vrouw besteedt gemiddeld €83 per jaar aan ondermode, badmode en nachtkleding. Daarentegen besteedt een man hieraan slechts €28 per jaar.

www.bodyfashioncenter.com
21 februari 2006

 

Lingeriebeurs Parijs blijft groeien

Dat lingerie spannend, sensueel en mooi moet zijn bleek uit de presentatie van de Salon International de la Lingerie, die gedurende vier dagen in Parijs het bestaan van de ondermode vierde.Bij binnenkomst stapte men een soort Las Vegas binnen, vol glitter, glamour, danseressen en modellen in mooie lingeriesetjes, vergezeld van de hipste top 20 nummers en, bij één stand, een jazz zangeres. Er heerste een sfeer van verleiding, maar ook van goede zaken. De lingeriesector genereerde in 2005 tenslotte een omzet van €2.5 miljard. Ook nu werden bestellingen druk geschreven.

“Wij moeten deze beurs zeer professioneel aanpakken, anders kan het er snel goedkoop uitzien,” zegt Cécile Jubin, manager internationale promotie van Eurovet, organisator van de beurs. “Wij hebben daarom voor iedere sector, van mannenondergoed tot lingerie, van beenmode tot nachtmode, een commercieel team ingeschakeld. Wij wilden een duidelijk onderscheid tussen de verschillende sectoren creeëren om het inkoopproces te bespoedigen. En bij binnenkomst hebben we meteen de Trend Forum geïnstalleerd, wederom om het inkoopproces te vergemakkelijken.”

Met 570 merken, waarvan 60 procent buitenlands en 40 procent Frans en Italiaans, is de lingeriebeurs in Parijs (en Lyon) de grootste beurs op dit gebied. De beursvloer besloeg ditmaal 15.300 vierkante meter, 700 vierkante meter meer dan vorig jaar, toen 22.000 bezoekers, waarvan de helft buitenlanders, op de beurs afkwamen. Dit jaar verwacht de organisatie een totaal aantal bezoekers van ongeveer 25.000.

Deelnemers komen hoofdzakelijk uit Frankrijk, Italië, Groot Brittannië, Amerika en Spanje. Ongeveer 80 procent van de inkopers is Europees, maar er komen ook veel uit Rusland, het Midden Oosten, het Verre Oosten en Australië.

De Salon International de la Lingerie bestaat uit twee delen: het kant-en-klare product en de stoffen en overige ingrediënten voor de productie van lingerie. Dat laatste is te vinden in de Salon International Interfiliere, waar 230 stoffenmerken hun assortiment tentoonstellen. Ook kunnen bezoekers en deelnemers daar terecht voor een vooruitblik op de modekleuren voor zomer 2007.

De lingeriebeurs tracht de aandacht voor mannenondergoed onder de aandacht te brengen. “Mannen hebben nu hun eigen afdeling, Ideal ,” zegt Jubin. “Er is steeds meer aandacht voor dit segment, dankzij de opkomst van de metroseksuele man. Het gaat nu nog om een kleine groep jonge mannen, tussen de 18 en 30, die zich voor modieus ondergoed interesseert maar hopelijk zal het aantal groeien.”

Voor jonge ontwerpers is de afdeling Spicy Garden tot stand gebracht. Hier kunnen kleine, jonge merken die in eigen land geliefd zijn, internationale bekendheid vergaren en contacten opdoen. “We hebben opvallend veel belangstelling van Deense en Nederlandse inkopers gekregen,” zegt Katie Lopes, het commerciële brein achter het jonge Britse merk S.P.A.N.K. “Het merk is nog erg jong, nog geen jaar oud, en we hebben alleen nog maar op de Intimates beurs in Londen gestaan. Dit is dus erg nieuw voor ons, maar wel zo interessant.”

www.lingerie-paris.com
6 februari 2006

 

 

 

Visual Retailing bij Hunkemöller

Lingerieketen Hunkemöller is overgeschakeld op Visual Retailing. Visual Retailing biedt IT-ondersteuning voor ‘visual merchandising'. De software leent zich voor éénduidige presentatie-instructies voor filialen vanuit het hoofdkantoor van een winkelketen. Dit is vooral nuttig voor grote ketenbedrijven die geregeld hun collecties wisselen.

Hunkemöller heeft de ambitie om marktleider te worden in Europa. Nu telt het bedrijf 312 winkels in 7 landen, waaronder ruim 200 in de Benelux. Dit aantal zal in de komende jaren flink groeien. “Door deze groei is de noodzaak ontstaan om de structuur van het commerciële proces te professionaliseren. Dit betekent meer differentiatie van collecties, meer landen, meer flexibiliteit, kortere lead time, en dergelijke. Een adequate IT-ondersteuning hoorde daar ook bij. We zochten applicaties die deze behoeften ondersteunden,” zegt Ron Hemmer, CFO Hunkemöller. Het Visual Retailing systeem is sinds een paar weken bij Hunkemöller operationeel. “Het resultaat is dat op een efficiënte en effectieve wijze een collectie wordt opgebouwd,” stelt Hemmer tevreden vast. “De kracht van dit systeem is dat alles visueel wordt vastgelegd voor verschillende partijen. Omdat alle data in één systeem zitten kan de collectieopbouw worden gevisualiseerd. Met één blik kan worden vastgesteld of de collectie goed is opgebouwd qua prijs, kwaliteit, kleur, etc. Ook kan dit worden vertaald naar de winkels. Is de kleuropbouw goed, is de sfeer juist en gebruiken wij de goede materialen?”

Hemmer benadrukt dat Visual Retailing niet gericht is op kostenbesparing. Het levert weliswaar concurrentievoordeel en de potentie van meer omzet op, maar kwaliteitsverbetering van de organisatie en collecties is het belangrijkste doel. Niettemin belooft Visual Retailing een verbetering van de zogenaamde conversieratio. Dat wil zeggen dat meer wordt verkocht als gevolg van een betere collectieopbouw en van presentatie. “Eén procent verbetering van deze ratio levert ons al een interessante margeverhoging op,” zegt Hemmer.

www.visualretailing.nl
31 januari 2006

 

Salon de la Lingerie aangekondigd

De Salon International de la Lingerie, de vooraanstaande branchebeurs, zal van 2-5 februari 2005 in Parijs plaatsvinden met maar liefst 550 aanwezige merken uit 26 landen en ruim 24,000 bezoekers. De beurs wordt opgedeeld in diverse productafdelingen: Foundation Garment, Homewear, Herenondergoed, Jonge Mode, Hosiery, Strandmode, enz.

De organisatie van de beurs heeft gehoor gegeven aan de eisen van de participerende merken door de indeling van de Interfilière en de Salon in Hal 1 te herzien en naar Hal 2.2 uit te breiden. Daar zullen bezoekers de modeshow en de kunst en lingerie afdelingen aantreffen. Er komt ook een zakelijke hoek en een receptie met Gold Club en Trends conferentiekamer.
Op 2 februari zal de unieke “Ultra Lingerie Fashion Show” plaatsvinden.

www.lingerie-paris.com
30 november 2005

 

Omzet La Senza stijgt

De verkoop van het lingeriemerk was in het derde kwartaal van dit jaar goed voor 97,1 miljoen dollar. Dit is een winst van 18,3 % ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Toen bedroeg de verkoop 82,1 miljoen dollar.

La Senza gaat zich nu richten op de Canadese markt. Volgend jaar wil het bedrijf daar tussen de 15 en 20 winkels openen.
Het succes is mede te danken aan de drie nieuwe modelijnen van La Senza: La Senza Candy, Spirit and Love. Ook de nieuwe herenlijn van het bedrijf doet het goed.

“We hebben grote uitbreidingsplannen voor het komende jaar. Daarnaast gaan we een groot deel van ons budget besteden aan nieuwe technologieen voor het beheren van zowel onze thuis-als internationale markt. “ zei directeur Laurence Lewin afgelopen vrijdag.

www.lasenza.com
28 november 2005

 

Lingerie Week van start

Ondergoed treedt deze week nadrukkelijk op de voorgrond. Zaterdag gaat namelijk de Week van de Lingerie van start. Traditiegetrouw werd de promotieweek geopend met de verkiezing van een nieuw boegbeeld: de Lingeriedraagster van het Jaar 2005. De titel ging naar Leontien van Moorsel. Daarmee treedt zij in de voetsporen van Isa Hoes - die de titel vorig jaar in ontvangst nam, maar nu verstek liet gaan - en onder meer Chazia Mourali, Pia Doues, Sylvia Millecam en Marlies Dekkers. Op de foto draagt de wielrenkampioene een torselet van Chantal Tomass, de set die de Libresse Bodyfasion Award heeft gewonnen.

De opening van de 12 e Week van de Lingerie werd dit jaar iets minder uitbundig gevierd dan voorgaande jaren. Dit keer geen spectaculaire ‘Nacht van de Lingerie' met honderden gasten, maar een knusse Lingerie Party voor een klein publiek. In een huiskamersfeer werden de resultaten van een NIPO ondergoedonderzoek gepresenteerd en door een aantal bekende dames, onder wie Sylvana Simons, Mariska Hulscher en Fatima Moreira de Melo, gekeuveld over lingerie. Reden voor de bescheidener aanpak is dat een aantal sponsoren – met name grote winkelketens – zich heeft teruggetrokken. Begin dit jaar dreigde de ondergoedpromotieweek daardoor zelfs helemaal niet door te gaan. Maar dankzij bijdragen van Libresse, Bauknecht, ketens Livera en Lichérie en een aantal merken en speciaalzaken staat de maand oktober ook dit jaar in het teken van lingerie.

Chazia Mourali, die in 2003 werd verkozen tot Lingeriedraagster van het Jaar, greep toen de gelegenheid aan om aandacht te vragen voor de strijd tegen borstkanker. Een ziekte die haar moeder toen net te boven was. Dat viel samen met de introductie van Pink Ribbon in Nederland en sindsdien wordt hier in oktober ook aandacht aan besteed. Stichting Pink Ribbon – de organisatie die zich inzet voor de strijd tegen borstkanker – ontving tijdens de Lingerie Party een cheque ter waarde van 1000 euro.

De 12 e Week van de Lingerie duurt van 22 t/m 29 oktober waarbij iedere dag een ander onderwerp wordt belicht. Zo is er een beha dag, een was dag en een mannenondergoed dag, thema's waar door lingeriezaken op een eigen manier een invulling aan zal worden gegeven.

www.weekvandelingerie.nl

21 oktober 2005

 

Frankie Morello lingerie

De Italiaanse fabrikant Le Bonitas heeft een overeenkomst gesloten voor de productie van lingerie en badkleding voor het merk Frankie Morello. De licentieovereenkomst heeft een looptijd van vijf jaar. De collectie zal in eerste instantie alleen op de Italiaanse markt worden verspreid.

“Le Bonitas heeft onlangs ook een distributieovereenkomst gesloten voor een nieuw label met een Russisch bedrijf,” zo liet directeur Guglielmo Muratori weten.
Frankie Morello is eigendom van Pierfrancesco Gigliotti en Maurizio Modica. Zij vormen tevens de creatieve directie van het merk.

www.frankiemorello.it

27 september 2005

Verschillende themadagen in lingerieweek

De Week van de Lingerie kent 7 themadagen. In speciaalzaken worden er op individuele basis shows, ontvangsten, pasdagen en workshops gehouden.

•  Zaterdag 22 oktober – beha dag (pasvorm, kleine, grote maten)
•  Maandag 24 oktober – Lingerie wasdag (materiaalinfo, bescherming tips)
•  Dinsdag 25 oktober – Onderbroekendag (slips in alle soorten en maten)
•  Woensdag 26 oktober – Tienerdag (1 e beha, slips, nachtkleding, accessoires)
•  Donderdag 27 oktober – Pyjamadag (nachtkleding voor hem en haar)
•  Vrijdag 28 oktober – Sportdag (sportbeha's, sportondergoed, workouts)
•  Zaterdag 29 oktober – Mannenondergoed dag (aandacht voor mannen)

De 12 e editie van de Week van de Lingerie zal zich vooral in speciaalzaken afspelen. De promotieweek (22 t/m 29 oktober) kent dit jaar 7 themadagen en iedere dag wordt een ander onderwerp belicht. Bodyfashion Promotion greep de Bodyfashion Tradefair onlangs aan om extra aandacht voor de week te generen. Dit is nodig omdat er begin dit jaar onzekerheid over het voortbestaan van de Week van de Lingerie ontstond nadat enkele grote winkelketens zich hadden teruggetrokken. “De Week van de Lingerie gaat door en we doen er alles aan om deelname voor speciaalzaken zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Zo is er een uitgebreid pakket samengesteld met promotiemateriaal en cadeautjes voor klanten. Verder is het goed om te weten dat hoofdsponsor Libresse opnieuw zijn steun heeft toegezegd. Lingerieketens Livera (Intres), en Lichérie (Euretco) doen mee, evenals grote merken als L. ten Cate (Ten Cate en Tweka), Van de Velde (Marie Jo en Prima Donna) en Triumph (Hom, Valisère, Triumph en Sloggi),” aldus Monica van Alewijn van Bodyfashion Promotion.

De kick-off voor de week wordt op 20 oktober gegeven. Niet met de ‘traditionele' Nacht van de Lingerie, maar met een programma dat iets kleiner is van opzet. “Delen van deze ‘Bodyfashion Nieuwsshow' – met actuele collecties, de bekendmaking van de nieuwe Lingeriedraagster van het Jaar en bn'ers die lingerie een warm hard toedragen – kunnen live worden uitgezonden op televisie of internet.” Ook tijdens de promotieweek zal in de media aandacht aan de themadagen worden besteedt. Dit gebeurt in samenwerking met de diverse sponsoren.

Het was overigens de laatste keer dat de Bodyfashion Tradefair in de Home Boxx in Nieuwegein plaatsvond. Vanaf volgend voorjaar is de beurs gehuisvest in het nieuwe Bodyfashion Center in Amersfoort, waar een groot aantal exposanten ook een eigen permanente showroom zullen inrichten. Deze editie van de beurs telde ongeveer 25 nieuwe exposanten. Van hen vertegenwoordigde 40 procent het badsegment en 15 procent bodywear voor mannen. De meerderheid van de nieuwe exposanten zijn jonge starters en producenten. “Steeds vaker gaan aanbieders uit andere sectoren, zoals de sportbranche, op zoek naar nieuwe afzetmogelijkheden en zien daarvoor vooral mogelijkheden in de bodyfashion speciaalzaak.” De laatste lingerievakbeurs in Nieuwgein viel op maandag toevalligerwijs samen met een nieuwe textielblokkade van de EU op invoer uit China: de blokkade betreft na broeken, truien en blouses nu ook beha's. ( zie ook Brancheorganisaties om textielschade naar rechter )

www.weekvandelingerie.nl
23 augustus 2005
foto: Schiesser

 

Geen push-up nodig

Nachtegaaltje Charlotte Church heeft bedankt voor een lucratieve deal met Wonderbra. De lingeriefabrikant had de Britse zangeres gevraagd om het ‘gezicht' van het merk te worden en te figureren in een landelijke reclamecampagne. Church (19) werd als kind wereldberoemd als operazangeres en heeft onlangs in Groot Brittannië haar eerste popalbum gelanceerd. De lingeriefabrikant wilde zo haar push-up beha's bij een jonger publiek gaan promoten. Hoewel Wonderbra een zeer populair product is en blijft voor dames met een minder riant decolleté zag Church niets in de samenwerking. Volgens haar moeder – en zakenwaarnemer – heeft Charlotte helemaal geen wonderbeha nodig. “Ze heeft een geweldig figuur.”

5 augustus 2005

 

Meer concurrentie lingeriespecialisten

Speciaalzaken voor lingerie en ondergoed (Livera en Hönkemuller) zien de concurrentie groeien. Het aantal afzetkanalen van lingerie is namelijk fors toegenomen. Warenhuizen (de Bijenkorf en Vroom & Dreesman) en postorderbedrijven verkopen al langer lingerie en sinds kort zijn daar webwinkels, supermarkten (Aldi en Lidl) en drogisterijen (Kruidvat en Trekpleister) bijgekomen.

Volgens GfK Fashion*Scope bieden steeds meer branchevreemde distributiekanalen ook ondermode aan. "In de ondermode, dus slips en hemden, zien we het aandeel van met name drogisterijen in de totale bestedingen toenemen. Dat gaat niet ten koste van van de speciaalzaken, maar kannibaliseert met name op het traditionele, goedkopere kanaal: de textielsupers", aldus Yvonne van Bakel van het onderzoeksbureau.
Speciaalzaken en warenhuizen hebben momenteel het grootste aandeel in de uitgaven aan bodyfashion, waarbij de verhouding tussen de twee 60-40 is. Hoewel lingeriespeciaalzaken dus nog relatief weinig last hebben van concurrentie, moeten zij zich toch beraden op hun toekomststrategie. De omzet in lingerie is namelijk dalende. In 2003 werd nog €868 miljoen uitgegeven aan bodyfashion, in 2004 was dat 6 procent minder. (Bron: Marketing Tribune).

23 juni 2005


Warner's terug

De verkooprechten van het lingeriemerk Warner's zijn overgenomen door DegrooT Fashion in Utrecht. Het betreft de rechten voor de Benelux. Warner's had al een relatief groot marktaandeel in deze landen. In 2003 stonden er ca. 600 klanten op de klantenlijst. "Na de verkoop van Warner's Europa aan het Schotse MJM International vorig jaar werd het voor winkeliers en inkopers in de Benelux lastig om Warner's artikelen in te kopen," zo meldt het bedrijf. "Daar komt nu verandering in."

DegrooT Fashion is op de Nederlandse markt reeds bekend met de merken Dacapo Dessous, Julie Berto, Emma Jane en O'Bango (alle tot grotere cupmaten). Lingerie van Warner's loopt in de cupmaten B t/m J.

23 juni 2005

>> meer Lingerie nieuws in het archief

.