Meer mode bij Karstadt

In het nieuwste filiaal van de Duitse warenhuisketen Karstadt Warenhaus GmbH komt de focus geheel op mode te liggen. Dat heeft directeur Peter Wolf bekendgemaakt. “We gaan het aandeel mode, beauty en accessoires opschroeven van de huidige 50 procent naar 75 procent,” aldus Wolf op TWnetwork.net. De afdelingen ‘living' en multimedia zullen worden verkleind naar 25 procent. De directeur sprak bij de legging van de eerste steen van het nieuwe warenhuis in Essen.

De Karstadt warenhuizen (waaronder ook KaDeWe, Alsterhaus, Karstadt Oberpollinger, Karstadt Frankfurt, KarstadtSport en de online shop karstadt.de) maken deel uit van Arcandor AG, het voormalige KarstadtQuelle. Arcandor bezit verder Thomas Cook en Primondo. Na jaren van tegenvallende omzetresultaten bij Karstadt lijkt het tij nu langzaam te keren. Arcandor heeft voor de warenhuizen een herpositionering doorgevoerd en is meer hoogsegmentsmode gaan voeren. Daarnaast is ingrijpend gesaneerd en is een aantal slechtlopende winkels gesloten.

Eind augustus bleek uit de resultaten voor het tweede kwartaal dat de omzet bij Karstadt nog steeds licht terugloopt (-1,6 procent), maar minder sterk dan voorheen. Het concern wijt dat onder meer aan de sluiting van in totaal 32.000 vierkante meter verkoopruimte als gevolg van de herstructurering. In totaal wist Karstadt in het tweede kwartaal toch nog een omzet van €0,92 miljard te boeken en het verlies verder terug te brengen.

www.arcandor.de
10 september 2007

 

 

KarstadtQuelle uit rode cijfers

KarstadtQuelle heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van €346 miljoen. Daarmee is het Duitse warenhuis- en thuiswinkelconcern voor het eerst sinds 2003 uit de rode cijfers. In 2005 leed het bedrijf nog €316 miljoen verlies.

KarstadtQuelle heeft een ingrijpende reorganisatie doorgevoerd om het tij te keren. De omzet is niet veranderd en bedroeg €12,9 miljard. Het concern liet weten de winst mede te danken aan de goede resultaten bij reisorganisatie Thomas Cook die eerder dit jaar fuseerde met het Britse MyTravel. (ANP)

www.karstadtquelle.de
29 maart 2007

 

Grootschalige reorganisatie KarstadtQuelle

De Duitse retailer KarstadtQuelle wil zijn postorderafdeling compleet reorganiseren. Voor Neckermann.de wordt een beursgang of mogelijke verkoop overwogen, terwijl de Duitse postordergigant Quelle een terugkeer naar winstgevendheid moet verzorgen. Het bedrijf zal zich concentreren op electronische distributiekanalen, e-commerce en teleshopping. De Service Group, dat uit 14 callcenters, vijf logistieke locaties en IT service providers bestaat, zal in zijn geheel of in delen worden verkocht.

“Na een intensieve fase van herstructurering zijn we onze afdelingen nu opnieuw aan het opstellen,” zei Marc Sommer, bestuurslid van KarstadtQuelle en verantwoordelijk voor de postorderbedrijven. “Quelle en Neckermann.de zijn de nummer 1 en 3 op de Duitse postordermarkt. Beide zijn zeer succesvol in een markt, die aan grote veranderingen onderhevig is geweest. Met Neckermann.de zijn we een beursgang van plan, terwijl we ons op de ontwikkeling van marktleider Quelle zullen concentreren.” Quelle is momenteel nummer één van de Europese multi-channel providers. KarstadtQuelle zal de positie van Quelle als postorderbedrijf op internet uitbreiden, zo ook zijn positie als teleshopping provider. Internationaal zal Quelle zich vooral concentreren op Centraal en Oost Europa en Duitssprekende landen en gebieden. Vooral in Rusland zal fors worden uitgebreid. De activiteiten in Frankrijk, Portugal en Spanje worden verkocht. In Nederland en België worden de activiteiten begin volgend jaar helemaal gestaakt. KarstadtQuelle was onbereikbaar voor commentaar.

www.karstadtquelle.de
29 november 2006

 

Quelle naar Oost-Europa

Het Duitse postorderbedrijf Quelle gaat zich richten op Oost-Europa en Rusland. Dat zegt directeur Peter van Laere in een reactie op het bericht dat de Nederlandse vestiging van het bedrijf zal sluiten. Ook de Belgische vestiging zal volgens hem waarschijnlijk worden opgedoekt. De Franse vestiging van Quelle blijft in dat geval als enig West-Europees filiaal gehandhaafd. “In de Benelux is het bedrijf nooit echt goed van de grond gekomen,” verklaart Van Leare. “Het serviceniveau was te laag voor de Nederlandse markt. Het oosten van Europa biedt op dit vlak nog ongekende mogelijkheden,” aldus de directeur. “Vandaar dat het bestuur in Duitsland ervoor heeft gekozen om de activiteiten daar te concentreren.”
Het besluit om Nederland te verlaten, werd ruim een maand geleden genomen. De dienstverlening aan Nederland wordt stopgezet vanaf 1 januari as. In totaal is het bedrijf dan 3,5 jaar actief geweest op de Nederlandse markt. De huidige medewerkers van Quelle krijgen allemaal een alternatieve baan aangeboden bij zusterbedrijf Neckermann. De gevolgen voor de klanten worden zoveel mogelijk beperkt. Het Quellespaarprogramma blijft ook volgend jaar nog actief en mensen kunnen hun punten inwisselen. De resterende voorraad wordt overgenomen door Neckermann. Quelle maakt net als zusterbedrijf Neckermann deel uit van het Duitse moederbedrijf Karstadt/ Quelle.

www.quelle.nl
30 oktober 2006

 

Quelle sluit

Het Duitse postorderbedrijf Quelle stopt vanaf 1 januari met zijn dienstverlening in Nederland. In totaal heeft het bedrijf het dan 3,5 jaar volgehouden op de Nederlandse markt. De sluiting van Quelle is een gevolg van tegenvallende prestaties. Het bedrijf bevond zich al langer in zwaar weer. In 2004 werd al besloten de producten niet meer vanuit Nederland te verzenden, maar vanuit het distributiecentrum in het Duitse Leipzig. Vorig jaar werd bekendgemaakt dat de organisatie voortaan jaarlijks twee catalogi, in plaats van één, uit zou brengen. Deze maatregelen hebben echter niet het gewenste resultaat gehad. De meeste medewerkers kunnen worden overgeplaatst naar Neckermann, maar de organisatie sluit niet uit dat er ook gedwongen ontslagen zullen vallen. Bij Quelle was niemand bereikbaar voor commentaar. Quelle maakt net als zusterbedrijf Neckermann deel uit van het Duitse moederbedrijf Karstadt/ Quelle.

www.quelle.nl
26 oktober 2006

 

Karstadt werkt aan luxe formule

Het Duitse Karstadt-Quelle werkt aan een nieuwe, luxe warenhuisformule. In de loop van volgend jaar moet de formule voor het eerst in het straatbeeld verschijnen en er wordt rekening gehouden met internationale expansie. Warenhuis- en postorderconcern Karstadt heeft voorlopig vijf warenhuizen op het oog voor de nieuwe formule. Daarbij horen KaDeWe en het Hamburgse Alsterhaus. Daarnaast komen er in ieder geval vestigingen in München en Dresden. Uiteindelijk moeten dertien van de negentig warenhuizen van Karstadt onder de luxe formule vallen. (Bron: zibb.nl)

www.karstadt.de
21 april 2006

 

 

Internetdiensten van KarstadtQuelle fors gestegen

Het bestelvolume via het Internetportaal van KarstadtQuelle AG is de eerste zeven maanden van het jaar gestegen met 9,1 procent. De drie grootste websites, Quelle.de, Karstadt.de en Neckermann.de, behaalden ondanks moeizame marktverhoudingen een bestelvolume van 1,03 miljard. Ook in het buitenland bedroeg de Internet omzet al 189 miljoen. Het aandeel van E-commerce binnen de totale omzet van het KarstadtQuelle concern nam daarmee toe. Inclusief de vraag vanuit het buitenland is dat aandeel nu 18,4 procent.

De online winkel Quelle.de zette de eerste zeven maanden van het jaar in op een aantal nieuwe services, hoge kwaliteit en groot comfort. De klanten waardeerden dit met een sterk toenemende bezoekersfrequentie: vergeleken met het vorige jaar steeg het aantal bezoeken met meer dan 23 procent. Alles bij elkaar lag het aandeel van E-commerce aan de totale Quelle omzet eind juli boven de dertig procent. Eenderde van alle nieuwe Quelle klanten komt via het Internet binnen.

Ook met mobiele diensten heeft quelle.de nieuwe wegen in de digitale klantencommunicatie ingeslagen: de bestelling van producten, deelname aan acties en spelletjes, evenals het ontvangen van het quelle.de nieuws zorgen voor een nog betere klantenbinding aan de online-shop. Quelle.de won het afgelopen jaar de meest begeerde prijs in de branche, de Deutsche Dialogmarketingpreis 2005.

Neckermann behaalde de eerste zeven maanden van het jaar een groei van 31 procent ten opzichte van het jaar daarvoor, waarin de groei 25 procent was. Het aandeel van de vraag via Neckermann.de lag in het eerste halfjaar op 30 procent. In juli 2005 was het aandeel zelfs 40 procent. Neckermann.de werd in dit tiende bestaansjaar door Internetgebruikers verkozen tot beste website van 2004 in de categorie online-shops. Momenteel organiseert de website de Duitse casting voor de internationale Elite Model Contest 2005.

Karstadt.de specialiseert zich met de officiële “2006 FIFA World CupT Online Store”. De winkel biedt ongeveer 150 fan artikelen. De collectie worden steeds geactualiseerd. Ook werd de website makkelijker in het gebruik gemaakt.

www.karstadtquelle.de
23 augustus 2005

 

 

KarstadtQuelle waarschuwt

Het Duitse retailconcern KarstadtQuelle heeft donderdag een winst- en omzetwaarschuwing voor het lopende jaar doen uitgaan. Reden is onder meer dat de postorderdivisie met tegenvallende verkopen wordt geconfronteerd. Ten opzichte van 2004 zal de omzet van het concern dit jaar rond de 5 procent lager uitvallen. De winst zal op €350 miljoen uitkomen in plaats van de eerder voorziene €500 miljoen.

www.karstadtquelle.de
15 juli 2005

 

Dit jaar nog geen herstel Karstadt

Het verlieslijdende Duitse winkelconcern KarstadtQuelle denkt dat in 2006 de omzet en de winst pas weer zullen toenemen. Dit jaar richt de onderneming zich nog volledig op de sanering. Winkels worden verkocht en personeel moet afvloeien. Dat blijkt uit een persbericht bij de cijfers over het afgelopen jaar. "Vanaf 2006 zal KarstadtQuelle met een volledig nieuw profiel weer groei kunnen realiseren", zo meldt het concern.

Dit jaar heeft volgens interim-topman en financieel directeur Harald Pinger het bedrijf nog nodig om orde op zaken te stellen. Pinger vervangt bestuursvoorzitter Christoph Achenbach die vorige week aftrad.

Afgelopen jaar werd duidelijk dat KarstadtQuelle langs de rand van de afgrond gleed, met name wegens een mislukte strategie en krimpende uitgaven door klanten. Volgens president-commissaris Thomas Middelhoff was het einde van KarstadtQuelle in september een reële mogelijkheid. Er werd hard ingegrepen. Van de ruim 100.000 banen gaan in de komende jaren 5700 verloren en een reeks aan bedrijfsonderdelen zal worden verkocht. De ontslagen moeten op termijn een bezuiniging van €760 miljoen opleveren. Met de verkoop van onderdelen hoopt KarstadtQuelle €1,1 miljard binnen te halen. Dit jaar moeten 75 Karstadt warenhuizen worden verkocht en een aantal speciaalzaken bij andere eigenaren terechtkomen. Met de opbrengst moet de schuld van €2,83 miljard worden teruggebracht.

De problemen van het Duitse warenhuisconcern staan niet op zichzelf. Branchegenoten in Duitsland zoals Kaufhof kampen eveneens met inkomstendalingen. (Bron: Het Financieele Dagblad)

13 april 2005

 

KarstadtQuelle toch gered

De reddingsoperatie voor het Duitse warenhuis- en postorderconcern KarstadtQuelle gaat door. Donderdagavond is overeenstemming bereikt met de opstandige aandeelhouder, zo heeft een woordvoerder laten weten.

Afgelopen maandag ging een meerderheid van de aandeelhouders akkoord met de uitgifte van nieuwe aandelen ter waarde van €500 miljoen. Maar één aandeelhouder kondigde aan de emissie te zullen aanvechten. Wanneer voor vrijdag 26 november geen overeenstemming was bereikt zou het bankkrediet van €1,75 miljard komen te vervallen. Zonder dit krediet zou het concern op faillissement afgaan.

De reorganisatieplannen voor KarstadtQuelle bestaan uit de sluiting van warenhuizen, het schrappen van ongeveer 5500 banen en het bevriezen van de salarissen. Op de aandeelhoudersvergadering werd bekend dat het bedrijf zijn belang van 82 procent in de koffiebarketen Karstadt Coffee verkoopt aan het Amerikaanse Starbucksconcern. Deze transactie levert ongeveer €18 miljoen op. Dat is ruim de helft van het bedrag dat Karstadt in 2001 in de gezamenlijke onderneming investeerde.
Men is voorzichtig met de prognoses voor het herstel van het concern. Het komende jaar wordt weliswaar een bruto winst verwacht, maar die is minimaal. Over 2006 wil het concern weer dividend uitkeren.

www.karstadtquelle.de
26 november 2004

 

 

KarstadtQuelle mogelijk failliet

Duitslands grootste winkelketen, KarstadtQuelle AG, vreest een faillissement. De huidige CEO wil voor 500 miljoen euro aandelen verkopen om het bedrijf te redden, maar er is nog geen akkoord van alle aandeelhouders. Als de tegenstanders niet inbinden, kan de winkelketen de officiële verkoop niet starten.

Tijdens een buitengewone vergadering op maandagmiddag in Frankfurt, heeft 99,76% van de aandeelhouders ingestemd. Een kleine minderheid, mogelijk slechts twee tot zes investeerders, is tegen. Een woordvoerder heeft laten weten dat deze tegenzet binnenkort, maar zeker voor vrijdag is opgelost. Zonder een volledig akkoord kan geen lijst van gegadigden worden vrijgegeven. Deze is gepland om op komende maandag 29 november te verschijnen.

Eén van de aandeelhouders die de verkoop tegenhoudt, is Rainer Johannes, een voormalig manager van KarstadtQuelle van SinnLeffers specialiteiten, een onderneming die genomineerd is om te worden verkocht. Johannes zegt zelf een aanbod te hebben gedaan. Een vertegenwoordigster van andere aandeelhouders, Catarina Steeg, is ook tegen de aangekondigde plannen tot kapitaalsvermeerdering.

KarstadtQuelle heeft de financiën nodig om de plannen van CEO Christoph Achenbach te verwezenlijken. Hij wil voor een groot deel de bedrijfsactiva afstoten. Hieronder vallen 77 kleinere winkels en het opheffen van meer dan 5 duizend banen. Na drie jaren van financiële achteruitgang, wil de CEO, die sinds juni deze functie bekleedt, de winkelketen weer winstgevend laten draaien. De bank van de firma heeft een krediet van 1,75 miljard toegezegd, mits KarlstadtQuelle het eigen kapitaal kan vermeerderen.

De aandelen van de retailer daalden met 3,7% naar 9,78 euro. De firma vertegenwoordig nu een marktwaarde van 1,16 miljard euro. Christoph Achenbach introduceerde in september een herstructureringsplan, sindsdien zijn de aandelen 29% in waarde gedaald.

In een eerder stadium heeft KarstadtQuelle al toegezegd zijn aandeel van 82% van de aandelen in de koffieonderneming van Starbucks Corp., terug te verkopen aan het Amerikaanse bedrijf. Onder de vlag van Starbuck zijn 37 koffiehuizen in 16 Duitse steden actief. De retailketen heeft ten minste de helft van zijn investering in de koffieonderneming teruggehaald, hiermee is een bedrag van 36 miljoen euro gemoeid. KarstadtQuelle heeft ook aangekondigd de doelstelling voor de winst in belastingjaar 2005 bij te stellen. Op dit moment wordt gemikt op een break-even.

Volgens de overeenkomsten waaronder de aandelen verkocht kunnen worden, zoals onderschreven door de Nederlandse ABN-Amro en de Duitse Allianz Dresdener bank, gaat de Duitse retailer 93 miljoen nieuwe aandelen op de markt brengen, oftewel zeven nieuwe voor elke acht oude. De prijs per aandeel zal later deze maand bekend worden gemaakt.

www.karstadtquelle.de
23 november 2004

 

Quelle/Neckermann niuewe catalogi

Quelle AG, het Duitse catalogusbedrijf van detailhandel- en catalogusgigant KarstadtQuelle, staat op het punt twee grote catalogi te publiceren. In plaats van de voormalige universele catalogus, zullen vanaf het najaar van 2005 twee catalogi van zo'n 1100 pagina's worden uitgegeven. Er zal een "Big Book" worden uitgegeven, gericht op de 50-plus doelgroep, met moderne en klassieke mode, en een tweede catalogus voor moderne en klassieke lifestyle en technologie.

Gebhard Stammler, Sales en Marketing Directeur van het in Fuerth gevestigde bedrijf, benadrukte het feit dat de hoofdcatalogus gewoon blijft voortbestaan. Deze verdeling zal ook toegepast worden op het zusterbedrijf Neckermann Versand AG, waar de aandacht op jonge mode en liefestyle en grote maten zal worden gevestigd.

Beide bedrijven willen zich ontwikkelen tot veelzijdige specialisten met de expertise van een specialistische winkel. "De catalogusbranche wordt fundamenteel opnieuw gepositioneerd," aldus een woordvoerder. Het publicatiepatroon zal ook veranderen, hoewel nadere details hierover nog niet bekend zijn. Er zijn ook plannen de catalogus, de speciale catalogus en de online distributiekanalen beter te synchroniseren.

www.karstadtquelle.de
5 oktober 2004

 

Opnieuw banenverlies bij KarstadtQuelle

Bij het Duitse KarstadtQuelle gaan waarschijnlijk duizenden banen verdwijnen. Volgens berichten in de Duitse media gaan er mogelijk 8.500 van de ongeveer 100.000 arbeidsplaatsen verloren. Meer dan eenderde van de 181 warenhuizen zal in de huidige vorm niet meer blijven bestaan. Voor de andere zouden er nieuwe formules komen. "Het gaat erom te overleven", aldus de voorzitter van de raad van commissarissen, Thomas Middelhoff, in weekblad Der Spiegel.
KarstadtQuelle zit diep in de rode cijfers en ziet de omzet gestaag slinken. In de eerste helft van dit jaar kromp de verkoop met 6% tot 6,9 miljard euro na een vermindering met 3,4% tot 15,3 miljard euro over geheel 2003.

KarstadtQuelle heeft naast zijn warenhuizen en het postorderbedrijf ook een belang van 50 procent in Thomas Cook, de op een na grootste reisorganisatie van Europa achter TUI. De andere helft is eigendom van de luchtvaartmaatschappij Lufthansa. (Bron: ANP)

www.karstadtquelle.de
28 september 2004

 

KarstadtQuelle plust sterk met internetwinkel

De omzet van KarstadtQuelle Group's internetwinkels zijn over de eerste zesmaanden van 2004 gestegen tot 833 miljoen euro. Dit is een stijging van bijna 11 procent ten opzichte van vorig jaar. Met deze 833 miljoen hebben de internet activiteiten een aandeel van 12 procent over de totale omzet van de KarstadtQuelle Group.

KarstadtQuelle is met vele websites aktief met als belangrijkste quelle.de, neckermann.de en karstadt.de. De site's kregen 6,6 procent meer bezoekers te verwerken ten opzichte van vorig jaar. Op neckermann.de stegen de verkopen van kleding met twee derde ten opzichte van dezelfde periode in het jaar daarvoor. Het bedrijf zegt vast te blijven houden aan de prognose over 2004 van 2 miljard euro aan online verkopen.

www.karstadtquelle.de
18 augustus 2004

 

Quelle breidt postorder-devisie uit

Quelle-Verstand, het Zwitserse postorderbedrijf van KarstadtQuelle, heeft de postorderrechten van de kledingketen Spengler AG overgenomen. Volgens Quelle-Verstand betekent de overname een flinke impuls voor de jaarinkomsten van de Zwitserse operatie. Men verwacht dat de verkoop zal oplopen tot ongeveer 270 miljoen Zwitserse franken (179 miljoen euro), tegen 210 miljoen in 2003.

Daarnaast heeft het bedrijf, voor een periode van zes maanden tot een jaar, ook zes van Spenglers Fundgrupe boetieks verworven. Er zijn acht van die boetieks in totaal. De Spengler groep wordt opgesplitst nadat het een aantal forse verliezen heeft geleden. De 18 winkels van de groep zullen worden overgenomen het concurrerende Schild.

In februari 2005 wil Quelle de eerste Spengler catalogus lanceren. Daarmee komt het totaal aantal Zwitserse postordermerken van het bedrijf op vijftien. Moederbedrijf KarstadtQuelle, dat in Duitsland is gevestigd, verwacht in 2004 fors verlies te lijden en heeft al eerder aangekondigd dat het vooral internationaal zal gaan uitbreiden om dat verlies te compenseren.

www.karstadtquelle.de
11 augustus 2004

 

Karstadt schrapt nog meer banen

Karstadt schrapt 4000 van de 47.000 arbeidsplaatsen om de slechte bedrijfsresultaten op te vangen. In eerdere berichten ging het om een aantal van 2500 banen genoemd. Ook is bevestigd dat 30 van de 212 winkels van de Duitse warenhuisgroep worden gesloten. Gedwongen ontslagen zijn niet te vermijden, zo heeft een woordvoerder aan het Duitse persbureau DPA medegedeeld.

Uit onderzoek is gebleken dat circa €95 miljoen op de organisatiestructuur van het concern bespaard kan worden. Daarnaast moet volgend jaar nog eens €50 miljoen worden bezuinigd op de verkoopafdelingen om de tegenvallende omzetten op te vangen. De reorganisatie moet in 2006 afgerond zijn.

Moederconcern KarstadtQuelle raakte vorig jaar in de problemen, na een flinke daling van de winst en omzet in 2003, belandde het vervolgens in het eerste kwartaal van dit jaar in de rode cijfers. In de eerste drie maanden van 2004 boekte het concern een verlies van €110 miljoen.

www.karstadtquelle.de
5 juli 2004

 

Karstadt schrapt 2500 banen

Warenhuisconcern KarstadtQuelle zal nog dit jaar bijna 2500 banen schrappen. Het Duitse bedrijf wordt tot maatregelen gedwongen door een forse daling van de bestedingen in het thuisland. In de Frankfurter Allgemaine Sonntagszeitung verscheen het bericht dat het banenverlies voornamelijk zou voortkomen uit de geplande sluiting van 30 verlieslijdende warenhuizen.

"Er is geen vastomlijnd programma voor sluitingen, daarom kan niet bevestigd worden dat er plannen zijn om mogelijk 30 van onze 180 filialen te sluiten," aldus een woordvoerder van Karstadt. Het bedrijf dacht eerder dit jaar 3000 banen te moeten schrappen, maar heeft nog geen definitief cijfer gegeven.

www.karstadtquelle.de
29 juni 2004

 

KarstadtQuelle maakt trage start in 2004

KarstadtQuelle, de vijfde grootste retailer van Duitsland, heeft een trage start gemaakt in 2004. De nettowinst is met eenderde gedaald en nu heeft het warenhuisconcern een herstructureringsprogramma gelanceerd om de opbrengsten weer omhoog te duwen. Het bedrijf is een joint venture aangegaan met een van 's wereld grootste reclamebureaus. Daarnaast gaat men samenwerken met het - eveneens Duitse - kledingbedrijf s.Oliver-Gruppe.

Tijdens een persconferentie deze week heeft voorzitter Wolfgang Urban de voorlopige resultaten bekendgemaakt waaruit blijkt dat de opbrengsten bij KarstadtQuelle over het eerste kwartaal van 2004 met 4 tot 5% zijn afgenomen. "De verkoopresultaten over de eerste weken van het jaar vallen tegen," zo meldde hij. Ook wilde het bedrijf nog geen verwachtingen uitspreken voor het lopende boekjaar.

Binnen het aangekondigde herstructureringsplan, 'Uitdaging' gedoopt, wil KarstadtQuelle verschillende partnerschappen aangaan en nieuwe productcategorieën introduceren. Daarnaast moet de overhead fors omlaag worden gebracht en zal men divisies die verlies leiden ingrijpend saneren. Binnen de warenhuizen van de groep gaat men zich weer op corebusiness concentreren en onderwijl maatregelen implementeren om de verkoopvloer rendabeler te maken.

De eerste stap werd vorige week gezet toen KarstadtQuelle de joint venture aankondigde met de voedselketen Rewe. Vanaf 2005 gaan de twee bedrijven gezamenlijk 72 levensmiddelenafdelingen in Karstadt-warenhuizen opereren.

De deze week gesloten joint venture met reclamebureau DDB Group Germany heeft niet alleen tot doel om de marketing van KarstadtQuelle efficiënter en doeltreffender te maken maar ook om die fors uit te breiden.

Centraal bij de strategische samenwerkingsovereenkomst met s.Oliver staat de introductie van een nieuw mode- en lifestyleconcept genaamd 'She', bedoeld voor de moderne vrouw van 25 tot 50 jaar. She zal in eerste instantie vanaf voorjaar 2005 in 40 Karstadt-warenhuizen en 10 SinnLeffers modewinkels te koop worden aangeboden.

www.karstadtquelle.de
24 maart 2004

 

Karstadt minimaliseert verlies

KarstadtQuelle, het grootste warenhuisconcern van Europa, heeft in het tweede kwartaal het nettoverlies weten terug te brengen van 131,2 miljoen naar 27,8 miljoen euro.
De omzet van het Duitse bedrijf is met 1,2% gestegen naar 3,6 miljard euro.

KarstadQuelle behaalt 90 procent van zijn omzet in thuisland Duitsland, dat momenteel in een recessie verkeert. Desondanks handhaaft het bedrijf zijn winstprognoses. KarstadQuelle gaat uit van een winst voor belasting en afschrijvingen van 250 miljoen euro.
Veel wordt verwacht van een verruiming van de openingstijden en de plannen van de Duitse regering om de belasting te verlagen.
<ANP>

9 augustus 2003

 

Quelle start in Nederland

De Duitse postorderaar Quelle heeft zich deze week ook op de Nederlandse markt begeven. Een 900-pagina dikke catalogus en een website www.quelle.nl moeten de Nederlandse consument verleiden tot aankopen in wat Europa's grootste thuiswinkel is.

Quelle komt naast Neckermann te staan. Neckermann is het andere merk van de Duitse warenhuis- en posordergigant KarstadtQuelle AG (16,1 miljard euro omzet). Neckermann moet wat jonger en modieuzer worden en Quelle kiest meer a la C1000 voor de no nonsense aanpak. "Quelle is rationeler, iets minder trendgevoelig dan Neckermann, strak in de prijs, maar geen discounter," aldus Jan Boddaert, directeur Quelle Nederland in Marketing Online.

Het beursgenoteerde Quelle is reeds in 25 landen actief en is marktleider in het Europese homeshoppingsegment. Quelle kent drie eigen merken Universum (bruingoed), Privileg (witgoed) en Mars (fietsen en fitnessapparatuur), die met name in Duitsland hoog staan aangeschreven. De pay off van Quelle Nederland is gelijk aan die in de rest van Europa: 'Eerst even bij Quelle kijken'.

www.quelle.nl
2 juli 2003

 

Quelle start op Nederlandse markt

Het Duitse postorderbedrijf Quelle, onderdeel van het KarstadtQuelle concern, wordt begin juli actief op de Nederlandse markt. In eerste instantie zal het bedrijf gebruik maken van de logistiek, kennis en klantenkring van zusterbedrijf Neckermann. Dat meldt Adformatie deze week.

Op termijn zullen de twee Duitse postorderdochters van KarstadtQuelle ieder een eigen weg inslaan en daarmee meer concurrentie gaan opleveren voor Wehkamp, die momenteel marktleider is in ons land.

KarstadtQuelle heeft de strategie dat in alle landen waar Neckermann actief is ook Quelle een eigen klantenkring opbouwt en andersom. "De twee postorderbedrijven hebben elk een eigen doelgroep waardoor we niet bang zijn voor concurrentie tussen de twee", aldus een woordvoerder. Terwijl Neckermann vooral moderne kleding aanbiedt, richt Quelle zich met klassieke kleding op een oudere doelgroep.
<Adformatie>

23 april 2003